Tuesday, May 8, 2018

आगामी बजेट, नीति तथा कार्यक्रम र पुँजीबजारका केही अपेक्षा


संसद्को बर्खे अधिवेशनमा सरकारको नीति तथा कार्यक्रम पेस भएपछि आगामी आर्थिक वर्ष ०७५/७६ को बजेट र आर्थिक नीति तथा कार्यक्रम प्रस्तुत हुन्छ । राष्ट्रिय योजना आयोग, नेपाल राष्ट्र बैंक र अन्तर्राष्ट्रिय संस्थाहरूमा काम गरेर अर्थतन्त्रको हरेक पक्षमा खारिएका व्यक्ति अर्थमन्त्री भएको अवस्थामा आगामी बजेट तथा अर्थनीति विगतको भन्दा फरक, यथार्थपरक र विद्यमान समस्याहरूको समाधानमुखी हुने अपेक्षा रहेको छ। अर्थमन्त्रीले नै आगामी बजेट ब्यालेन्स्ड (सन्तुलित), जेन्युइन (यथार्थपरक) र ट्याक्टफुल (युक्तिसंगत) हुने बताएकाले पनि आव ०७५/७६ को बजेट तथा आर्थिक नीति अग्रगामी हुनेमा विश्वास गर्न सकिन्छ । यसै सन्दर्भमा अर्थतन्त्रको ऐना मानिने पुँजीबजारले भोग्दै आएका विभिन्न समस्या समाधान गर्दै नीतिगत तथा व्यावहारिक सुधारका सन्दर्भमा आमलगानीकर्ताको अपेक्षा प्रस्तुत गर्नु समय सान्दर्भिक नै हुनेछ ।

भ्याटमुक्त पुँजीबजार

विगत केही समयदेखि मूल्य अभिवृद्धि कर (भ्याट) सम्बन्धी अन्योलले नेपाली पुँजीबजारलाई अस्थिर बनाउँदै आएको छ । दलाल कमिसनमा भ्याट लगाउने विषयले उग्ररूप लिँदा बजार समेत बन्द हुन पुगेको थियो । धितोपत्र हस्तान्तरण व्यवसायी (धितोपत्र दलाल) लाई वित्तीय प्रणालीको हिस्सा वा वित्तीय संस्थाका रूपमा स्विकारे पनि मूअकले स्पष्ट रूपमा कर छुट वा वित्तीय सेवाका रूपमा परिभाषित नहुँदा अहिलेको विवाद सिर्जना भएका देखिन्छ ।

मूल्य अभिवृद्धि कर ऐन, २०५२ को अनुसूची १ मा कर छुट हुने वस्तु तथा सेवाको समूह ११ अन्तर्गत अन्य वस्तु तथा सेवाको बुँदा नं. ४ मा वित्तीय सेवा, जीवन बिमा सेवा, पुनर्बिमा सेवा र समाशोधन गृह (क्लियरिङ हाउस) सेवालाई मात्र समावेश गरिएको छ । यस्तै, मूल्य अभिवृद्धि कर निर्देशिका २०६९ को (पहिलो संशोधन) २०७३ को ४.१७ ले बैंक तथा वित्तीय संस्थाहरूले प्रदान गर्ने बचत संकलन र ऋण प्रवाहसम्बन्धी सेवा, बचत वा कर्जा सुरक्षण सेवा, अवकाश कोषसम्बन्धी सेवा, सेयर वा ऋणपत्र वा अन्य धितोपत्रको निष्कासन वा व्यवस्थापन वा खरिदबिक्रीसँग सम्बन्धित सेवा, मुद्रा विनिमय वा हस्तान्तरण सेवा, विप्रेषण सेवाजस्ता सेवालाई वित्तीय सेवा भनेर परिभाषित गरेको छ । यस्तै सम्पत्ति शुद्धीकरण निवारण ऐन, २०६४ को दफा २(ब)ले हस्तान्तरणयोग्य धितोपत्रको व्यवसाय गर्ने संस्थालाई समेत ‘वित्तीय संस्था’ का रूपमा स्विकारेको छ । यसका साथै वित्तीय क्षेत्र विकास रणनीति (०७३/७४–०७७/७८) ले समेत धितोपत्र दलाललाई पुँजीबजारको हिस्सा र पुँजीबजारलाई वित्तीय प्रणालीका रूपमा स्वीकार गरेको छ ।

यसरी केही कानुनले नै भए पनि धितोपत्र हस्तान्तरणमा सहजीकरण गर्ने धितोपत्र व्यवसायी संस्थालाई वित्तीय प्रणालीको हिस्सा र वित्तीय संस्थाका रूपमा स्विकारेको अवस्थामा आगामी आर्थिक नीतिमा आवश्यक कानुनी व्यवस्थासहित पुँजीबजार र यसका सेवाप्रदायकहरू धितोपत्र दलाल, मर्चेन्ट बैंक, डिपोजिटरी, क्लियरिङ हाउससमेतलाई वित्तीय सेवाका रूपमा भ्याट छुट हुने कानुनी व्यवस्था गरिनुपर्छ ।

पुँजीगत लाभकरको निक्र्योल

पुँजीगत लाभमा तोकिएको लाभकर तिर्न आमलगानीकर्ता तयार छन्, तर यथार्थभन्दा फरक लागतका आधारमा गणना हुने अवास्तविक लाभकर वा नोक्सानीमा समेत लाभकर तिर्न पर्नु नै अहिलेको व्यावहारिक मूल समस्या हो । विशेष गरी गैरव्यवसायिक प्राकृतिक व्यक्तिको लाभकर अग्रिम वा अन्तिम के हुने ? र सोको आयविवरण पेस गर्ने सम्बन्धमा स्पष्ट कानुनी व्यवस्था नहुँदा सरकार र लगानीकर्ता एकआपसमा आरोप–प्रत्यारोपमा उत्रिएका छन् । यस अवस्थामा (क) आधारमूल्यको सूत्रलाई थप व्यावहारिक र वैज्ञानिक बनाएर अन्तर्राष्ट्रिय प्रचलनअनुरूप प्राकृतिक व्यक्तिबाट भुक्तान पुँजीगत लाभकर नै अन्तिम करका रूपमा कानुनी मान्यता दिने; (ख) अव्यावहारिक र जटिल भए पनि अन्य लागत, बहुपेसा वा व्यवसायका व्यावहारिक समस्याको यथोचित सम्बोधनसहित उपयुक्त कानुन–तर्जुमा गरी सबै सेयर कारोबारमा प्यान अनिवार्य तथा पुँजीगत लाभकरलाई अग्रिम कर मान्ने; (ग) पुँजीगत लाभकरको विकल्पमा कारोबार शुल्क (ट्रान्ज्याक्सन ट्याक्स) लगाउने; (घ) एक वर्षमा निश्चित रकमसम्म कारोबार गर्नेलाई पुँजीगत लाभकर नलिने; (ङ) तोकिएभन्दा लामो अवधि सेयरधारणमा पुँजीगत लाभकरमा छुट दिने जस्ता वैकल्पिक उपायहरू अपनाएर पुँजीगत लाभकरको द्विविधालाई नीतिगत रूपमै समाधान गरिनुपर्छ ।

वित्तीय संस्थाको परिभाषा

नेपाल राष्ट्र बैंक ऐन, २०५८ को दफा २(छ) मा ‘वित्तीय सस्ंथा’ भन्नाले कृषि, सहकारी, उद्योग वा अन्य कुनै खास आर्थिक प्रयोजनका लागि कर्जा दिने वा सर्वसाधारण जनताबाट निक्षेप संकलन गर्ने उद्देश्यले प्रचलित कानुनबमोजिम स्थापना भएको वित्तीय संस्था सम्झनुपर्छ र सो शब्दले नेपाल सरकारले ‘नेपाल राजपत्र’मा सूचना प्रकाशन गरी वित्तीय संस्था भनी तोकिदिएको संस्थासमेतलाई जनाउने उल्लेख छ । यस आधारमा राजपत्रमा सूचना प्रकाशित गरेर पुँजीबजारका सेवाप्रदायकहरू धितोपत्र दलाल, मर्चेन्ट बैंक, डिपोजिटरी, क्लियरिङ हाउस समेतलाई वित्तीय संस्थाका रूपमा परिभाषित गरिएमा भ्याटको अन्योलता समाधान हुनुका साथै सम्बन्धित कम्पनीहरूबाट वित्तीय संस्था सरह कर असुली गर्ने कानुनी आधार तयार हुनेछ ।

लाभांश करको निरूपण

‘आयकर ऐन, २०५८’ को परिच्छेद–१७ अन्तर्गत दफा ८८(१) को (६) मा सामूहिक लगानी कोषबाट प्राकृतिक व्यक्तिलाई वितरण गरिने प्रतिफल रकम तथा दफा८८(२) को (क) लाभांश भुक्तानी गरेकोमा भुक्तानी रकम, (ख) लगानी बिमाको लाभ भुक्तानी गर्दा भुक्तानी रकम वा (ग) स्वीकृति नलिएको अवकाश कोषबाट लाभ भुक्तानी गर्दा लाभ रकममा ५ प्रतिशत लाभांश कर तिर्नुपर्ने व्यवस्था छ । तर, लाभांशको सामान्य परिभाषाको आधारमा सरकारले सूचीकृत कम्पनीहरूले आर्जित मुनाफालाई पुँजीकृत गर्न वितरित बोनस सेयरमा समेत पाँच प्रतिशतका दरले लाभांश कर लिँदै आएको छ । वास्तवमा बोनस सेयरमार्फत मुनाफालाई पुँजीकृत गर्दा सेयरधनीले कुनै पनि लाभांश रकम भुक्तानी नपाउने अवस्थामा लाभांश कर कट्टी अनुपयुक्त र सेयरधनीमाथि अन्यायपूर्ण हुने यथार्थतालाई मनन गरी उक्त दफामा नगद लाभांश भुक्तानीमा मात्र लाभांश कर कट्टी हुने व्यवस्था गर्नुपर्छ । बोनस सेयरमा लाभांश कर छुट गरिनुपर्छ ।

सूचीकृत कम्पनीहरूलाई छुट

सरकार र नेपाल धितोपत्र बोर्डले केही कर छुट वा सार्वजनिक निष्कासनमा सहुलियत दिइए पनि कानुनतः बाध्यात्मक कम्पनीबाहेक धितोपत्र बजारमा सूचीकृत हुन इच्छुक देखिएनन् । यसमा केही व्यावहारिक समस्या होलान् तर सरकारले कम्पनीहरूलाई सूचीकरणमा प्रोत्साहन गर्न निश्चित अवधिका लागि आयकर तथा अन्य करमा उल्लेख्य छुट दिनुपर्छ । यसले केही समय आयकरमा दबाब सिर्जना भए पनि भविष्यमा करको दायरा फराकिलो, कम्पनीहरूमा सुशासनको प्रवद्र्धन, पुँजीबजारले अर्थतन्त्रको वास्तविक अवस्थालाई आत्मसात् गर्ने हुँदा दीर्घकालीन फाइदा हुनेछ ।

बाध्यात्मक सूचीकरण

अहिलेको पुँजीबजार मूलतः बैंक तथा वित्तीय संस्था र बिमाको सेयरबजार भन्दा फरक पर्दैन । अर्थतन्त्रको वास्तविक क्षेत्र मानिने उद्योग र व्यापार–व्यवसायको उपस्थिति नगन्य छ । यस अवस्थामा कानुनी तथा व्यावहारिक समस्या समाधान गर्दै दूरसञ्चार, पाँचतारे होटल, निश्चित रकमभन्दा बढी पुँजीका ठूला कम्पनीहरूलाई धितोपत्र बजारमा सूचीकृत हुन बाध्यात्मक बनाइनुपर्छ ।

सक्षम नियमक

पुँजीबजारलाई राष्ट्रिय पुँजी निर्माणको आधार बनाउन र सूचीकृत कम्पनीहरूमा लगानी प्रोत्साहन गर्न सशक्त, सक्षम र सुशासनयुक्त सबल नियामकको अपरिहार्यतालाई मनन गर्दै नेपाल राष्ट्र बैंक, नेपाल धितोपत्र बोर्ड, बिमा समितिजस्ता विद्यमान नियामकहरूको संस्थागत क्षमताका विकास गरिनुपर्छ । सूचीकृत कम्पनीहरूमध्ये बैंक तथा वित्तीय संस्था र बिमा क्षेत्रबाहेक अन्यको विषयगत नियामकसमेत नभएको अवस्थामा विशेष गरी एक्सचेन्जमा सूचीकरण र कारोबार हुने होटल, जलविद्युत्, उत्पादन क्षेत्रका कम्पनीहरूको नियमन गर्न छुट्टै संरचना वा विभागको व्यवस्था गरिनुपर्छ । नियमनको अभावमा सूचीकृत कम्पनीहरूको वित्तिय विवरण, जानकारीहरू सम्परीक्षण (भेरिफाई), एकरूपता र कानुनसम्मत नहुँदा लगानीकर्ताहरू थप जोखिम वा नोक्सानी बेहोर्न विवश हुनुपर्नेछ ।

निष्कर्ष

सरकारको आगामी नीतिले उल्लिखित कर, सूचीकरण र नियमनका कानुनी र व्यवहारिक समस्याहरूको समाधानका अतिरिक्त पुँजीबजारलाई व्यवस्थित, प्रविधियुक्त र लगानीकर्तामैत्री बनाउन (क) पुँजीबजार उत्पादक वा अनुत्पादक भन्ने द्विविधा नै नरहने गरी सरकारले आगामी आर्थिक नीतिमार्फत स्पष्ट अवधारणा बाहिर ल्याउने; (ख) पुँजीबजारलाई वित्तीय प्रणालीमा पुँजी निर्माण र परिचालन गर्ने माध्यमका रूपमा स्विकार्दै आवश्यक नीतिगत र कानुनी व्यवस्था गर्ने; (ग) पुँजीबजारका छरिएका सञ्चालक, सहयोगी र नियामक संस्थाहरूलाई सशक्त र व्यवस्थित बनाउने; (घ) लगानीकर्ताहरूले अत्याधुनिक प्रविधिको प्रयोग गर्दै सहज, सुरक्षित र कम लागतमा लगानी तथा कारोबार गर्ने उपयुक्त वातावरणको सुनिश्चित गर्ने; र (ङ) पुँजीबजारमा स्पेकुलेसनभन्दा दीर्घकालीन लगानीलाई प्रोत्साहन गर्न निश्चित अवधि सेयर होल्ड गर्ने लगानीकर्तालाई पुँजीगत लाभकर वा आयकरमा छुट, लगानीकर्ता भएर जीवनयापन गर्न र सामाजिक पहिचान बनाउने वातावरण तयार गरिनुपर्छ ।

काराेवार दैनिकमा २३ बैशाख २०७५ मा प्रकाशित, https://karobardaily.com/news/idea/4970

Wednesday, April 25, 2018

सेयरमा पुँजीगत लाभकर र महालेखाको टिप्पणी

पुँजीगत सम्पत्ति बिक्रीमा कानुनले छुट दिएको अवस्थामा बाहेक तोकिएअनुसार लाभकर तिर्नुपर्ने व्यवस्था छ । सेयर पनि एक प्रकारको पुँजीगत सम्पत्ति भएकाले बिक्री वा निसर्ग गर्दा हुने लाभमा कर तिर्नुपर्छ । महालेखा परीक्षकको ५५ औं वार्षिक प्रतिवेदन, २०७४ मा सेयर कारोबारमा पुँजीगत लाभकरको टिप्पणीसँगै वास्तविक लागत र पुँजीगत लाभकरसम्बन्धी बहस पुनः ब्युँतिएको छ । संस्थागत र प्यानमा दर्ता भएका लगानीकर्ताहरूले पुँजीगत लाभ वा नोक्सानी आयकरमा मिलान गरे तापनि गैरव्यवसायिक व्यक्तिका सम्बन्धमा करमा दर्ता, पुँजीगत लाभ गणना र पुँजीगत लाभकर अग्रिम वा अन्तिम भन्ने द्विविधामा छन् ।
महालेखाको प्रतिवेदन
महालेखा परीक्षक (मलेप) को प्रतिवेदनको कर कानुनको पालनासम्बन्धी बुँदा ११६ मा सेयरको पुँजीगत लाभकरसम्बन्धी टिप्पणीमा आयकर ऐन, २०५८ को दफा ९५क(२) मा धितोपत्र बोर्डमा सूचीकृत भएको निकायको हितको निसर्गबाट प्राप्त लाभमा ५ प्रतिशत कर लाग्ने व्यवस्था रहेको र लाभ गणना गर्ने प्रयोजनका लागि बुक क्लोज गर्दाको अन्तिम मूल्यलाई बोनस तथा हकप्रद सेयरको अनुपातले समायोजन गरी औसत गणना गरेर आउने अङ्कमा पुनः ३ पटकको बजार मूल्यको औसत लिई कायम भएको आधार मूल्यको अङ्कमा खर्च छुट दिने अर्थमन्त्रीस्तरबाट २०६५।८।२२ मा निर्णय भएको उल्लेख छ । यो अर्को व्यवस्था नभएसम्मका लागि लागू हुने भए तापनि आयकर ऐन, २०५८ को दफा १३ बमोजिम वास्तविक लागत खर्च मात्र कट्टी गर्न मिल्ने व्यवस्था अनुकूल नदेखिएको टिप्पणी गरिएको छ । मलेपको मुख्य चासो सेयरको वास्तविक लागतका आधारमा भन्दा बजार मूल्यको आधारमा लागत समायोजन गर्दा बढी लागत खर्च दाबी भएकोमा देखिन्छ ।

मलेपले साधारण सेयर तथा संस्थापक सेयरको २ वर्षको बोनस र हकप्रद सेयरको कारोबारमा वास्तविक लागत खर्च कट्टी गर्नुपर्नेमा आधारमूल्यका आधारमा छुट दिएको कारणले रु. १ अर्ब ६ करोड ६५ लाख कम राजस्व असुल भएको देखिएको र विगतमा समेत यस्तै प्रचलन रहेकाले थप छानबिन गरी कर निर्धारण गर्नुपर्नेमा जोड दिएको छ ।

सेयर कारोबारमा लाभकर र भुक्तानी
कानुनतः नेपाल स्टक एक्सचेन्जमा सूचीकरण भएको कम्पनीको सेयर कारोबारबाट प्राप्त लाभमा बासिन्दा प्राकृतिक व्यक्तिलाई लाभको ५ प्रतिशत र संस्थाको हकमा १० प्रतिशत लाभकर लाग्छ । एक्सचेन्जमा सूचीकरण नभएको कम्पनीको सेयर कारोबारमा बासिन्दा प्राकृतिक व्यक्तिको हकमा १० प्रतिशत र अन्यको हकमा १५ प्रतिशतका दरले सम्बन्धित कम्पनीले अग्रिम कर कट्टी गरी दाखिला गर्नुपर्छ ।

सेयर कारोबारमा सेयर निसर्ग भएकै समयमा जस्तैः खरिद–बिक्री भएकै बखत कर लाग्छ र अग्रिमकर कट्टीको रूपमा दाखिला हुनुपर्छ । यस्तो करको रकम दलालमार्फत एक्सचेन्जले संकलन गरी आन्तरिक राजस्व कार्यालय वा करदाता सेवा कार्यालयमा कट्टी गरेको महिना समाप्त भएको मितिले २५ दिनभित्र विवरणसहित दाखिला गर्नुपर्ने प्रावधान छ ।

करमा दर्ता र पुँजीगत नोक्सानीको मिलान

विद्यमान कानुनतः गैरव्यावसायिक करयोग्य सम्पत्ति हुने बासिन्दा प्राकृतिक व्यक्तिले सेयर खरीद–बिक्री गर्न स्थायी लेखा नम्बर (प्यान) लिन वा अन्य किसिमले दर्ता हुन पर्दैन । तर, पुँजीगत सम्पत्तिको कारोबार व्यवसायका रूपमा गर्ने व्यक्ति वा कम्पनीले भने प्यान लिनुपर्छ । पुँजीगत लाभ हुने व्यक्तिले अन्य करदाताझैं आय विवरण पेस गरी कर तिर्नुपर्छ र अग्रिम दाखिला भएको कर मिलान गर्न वा नोक्सानी भएको भए नोक्सानी दाबी गर्न पाइन्छ ।

सेयरको सन्दर्भमा समेत खरिदभन्दा कम मूल्यमा बिक्री भएको कारोबारमा अग्रिम कर कट्टी गर्नु पर्दैन । बरु सम्बन्धित करदाताले यस्तो नोक्सानी आय विवरण पेश गर्दा दाबी गर्न पाउँछ र लगानीको अन्य आयमा मिलान गर्न पाउँछ । पुँजीगत घाटालाई अगामी कारोबारको पुँजीगत लाभमा मात्र मिलान गर्न पाइन्छ, तर यस्तो नोक्सानी रोजगारी वा व्यवसायको आयमा मिलान गर्न पाइँदैन । प्यान नम्बर नलिएका व्यक्तिले आयविवरण पेस नगर्ने हुँदा पुँजीगत नोक्सानी मिलान हुन सक्ने अवस्था देखिन्न ।

व्यावहारिक अन्यौलता

(क) करको दायरा : विशेषतः प्राकृतिक व्यक्तिलाई सेयर कारोबार लागि करको दायरामा आउने र प्यान लिने सम्बन्धमा मलेपको प्रतिवेदनले उठाएको सवाल आमलगानीकर्ताले पनि उठाउँदै आएका हुन् । कानुनमा भएको ‘गैरव्यावसायिक करयोग्य सम्पत्ति हुने बासिन्दा प्राकृतिक व्यक्तिले सेयर खरिद–बिक्री गर्न स्थायी लेखा नम्बर (प्यान) लिन वा अन्य किसिमले दर्ता हुनु नपर्ने’ व्यवस्थाका अनुसार नैकरमा दर्ता नभई वा प्यान नलिई सेयर किनबेच गरिरहेका छन् । पुँजीगत लाभ वा नोक्सानीको मिलानका लागि आय विवरण बुझाउनुपर्ने व्यवस्था भए पनि व्यक्तिगत आयव्ययको लेखा राख्ने प्रचलन नहुनु, वास्तविक लागतको अन्योलता, बहुपेसा वा व्यवसाय हुँदा कर मिलानको समस्याले पनि सेयर कारोबार करको दायरामा जाने वा नजाने अन्योलता बढाएको छ ।

(ख) अग्रिम कि अन्तिम कर : संस्थागत र प्यानमा दर्ता कारोबारीहरूले भुक्तानी गर्ने पुँजीगत लाभकरलाई अग्रिम करका रूपमा लिएर पुँजीगत लाभ र हानिलाई वार्षिक आयकर गणनामा मिलान गर्दै आएका छन् । व्यक्तिगत प्यान नलिएका लगानीकर्ताहरूले भने पुँजीगत नोक्सानी मिलान नगर्ने हुँदा तिरेको पुँजीगत लाभकर नै अन्तिम कर भन्ने बुझाइरहेको छ । अन्य विकसित मुलुकमा समेत प्यानमा दर्ता भएका तथा नभएका प्राकृतिक व्यक्तिको हकमा पुँजीगत लाभकर नै अन्तिम हुने प्रचलन छ । नेपालको आयकर ऐनमा स्पष्ट उल्लेख नहुँदा कर अधिकृतको तजबिजीमा निर्भर रहँदै आएको छ ।

(ग) पुँजीगत लाभ गणना : मलेपले जस्तै आमलगानीकर्ताले पनि वास्तविक लागतका आधारमा लाभकर गणना हुनुपर्ने बताउँदै आएका छन् । वास्तविक खरिद सेयरको लागतका सम्बन्धमा कुनै द्विविधा नरहे पनि बोनस वा हकप्रद सेयरको वास्तविक लागत सम्बन्धमा फरक बुझाइ रहिआएको छ । केहीको बुझाइमा (क) कम्पनीले निःशुल्क दिएको हुँदा शून्य लागत, (ख) सेयरधनीहरूले अप्रत्यक्ष रूपमा पुँजीकृत प्रतिकित्ता रु. १ सय र लाभांस कर रु. ५ भुक्तानी गर्ने हुँदा लागत रु. १ सय ५, (ग) कुल खरिद मूल्यमा प्राप्त बोनस समायोजितपछिको लागत नै बोनस सेयरको वास्तविक लागत हो । हकप्रद सम्बन्धमा पनि यस्तै फरक बुझाइ छ ।

वास्तविक खरिद सेयर बिक्रीमा परममूल्य र बोनस वा हकप्रदको नयाँ आधारमूल्यका आधारमा पुँजीगत लाभ गणना गरिन्छ । बोनस वा हकप्रद जारी भएपछि नेप्सले अघिल्लोे आधारमूल्य र समायोजित मूल्यको योगफललाई २ ले भाग गरी नयाँ आधारमूल्य निकाल्छ ।


मानौं, दोस्रो बजारबाट लगानीकर्ताले रु. ६ सय ५० का दरले ६५ हजार ४ सय रुपैयाँमा १ सय कित्ता सेयर खरिद ग¥यो । कम्पनीले २० प्रतिशत बोनस वा हकप्रद सेयर दियो भने थप प्राप्त सेयरको वास्तविक लागत र बिक्रीमा पुँजीगत लाभकर गणना कसरी गर्ने ? भन्ने अन्योलता र फरक धारणा छन् । यहाँ बुकक्लोजपछि किनेको १ सय कित्ताबिक्रीमा मूल्यका आधारमा हुने लाभ वा हानिको सहजै पुँजीगत लाभकर गणना हुन्छ, तर बोनस वा हकप्रदको लाभकर फरक पर्न सक्छ ।

(अ) बोनस : परल मोलका आधारमा बोनस सेयरको वास्तविक लागत करिब रु. ५ सय ४५ (रु. ६५,४००/१२० कित्ता) हुनेछ । नेप्सेको समायोजित मूल्य करिब रु. ५ सय ८ (बुकक्लोजको अन्तिम मूल्य रु. ६१०/१.२) र आधारमूल्य रु. ५ सय २० (अघिल्लो आधारमूल्य रु. ५३२+समायोजित मूल्य ५०८/२) तोक्नेछ । अब प्राप्त बोनस सेयर रु. ६ सयमा बेच्यो भने आधारमूल्य रु. ५ सय २० को आधारमा निस्कने पुँजीगत लाभ करिब रु. १ हजार ६ सयको ५ प्रतिशतका दरले रु. ८० लाभकर भुक्तानी गर्छ । यदि वास्तविक लागतलाई आधार लिएको भए नाफा करिब १ हजार १ सय हुँदा रु. ५५ हाराहारी लाभकर तिरे पुग्थ्यो ।

(आ) हकप्रदको अवस्थामाः वास्तविक लागत करिब रु. ५ सय ६२ (रु. ६५,४००+२,०००/१२० कित्ता) हुनेछ । नेप्सेको समायोजित मूल्य करिब रु. ५ सय २५ (रु. ६१०+२०/१.२) र आधारमूल्य रु. ५,२८.५ (रु. ५३२ + ५२५/२) तोक्नेछ । अब प्राप्त हकप्रद सेयर रु. ६ सय मा बेच्यो भने आधारमूल्य रु. ५ सय २८.५ का आधारमा निस्कने पुँजीगत लाभ करिब रु. १ हजार ४ सयको ५ प्रतिशतका दरले रु. ७० लाभकर भुक्तानी गर्छ ।

यसरी लगानीकर्ता आधारमूल्यको आधारमा पुँजीगत लाभ गणना हुँदा बढी लाभकर तिर्नुपरेको गुनासो गर्छ भने सरकार समायोजित बजारमूल्यका आधारमा पुँजीगत लाभकर गणना हुँदा निकै कम कर उठेको टिप्पणी गर्छ । विभिन्न समयमा सेयर खरिद गरिएको अवस्थामा वास्तविक लागत र पुँजीगत लाभ गणना झन् जटिल हुन्छ ।
समाधानको उपाय

वास्तविक लागत र यथार्थ पुँजीगत लाभकर निर्धारण जटिलतालाई ध्यान दिई (क) आधारमूल्यको सूत्रलाई थप व्यावहारिक र वैज्ञानिक बनाएर अन्तर्राष्ट्रिय प्रचलनअनुरूप प्राकृतिक व्यक्तिबाट भुक्तान पुँजीगत लाभकर नै अन्तिम करका रूपमा कानुनी मान्यता दिने; (ख) अव्यावहारिक र जटिल भए पनि अन्य लागत, बहुपेसा वा व्यवसायका व्यावहारिक समस्याको यथोचित सम्बोधनसहित उपयुक्त कानुन–तर्जुमा गरी सबै सेयर कारोबारमा प्यान अनिवार्य तथा पुँजीगत लाभकरलाई अग्रिमकर मान्ने; (ग) पुँजीगत लाभकरको विकल्पमा कारोबार शुल्क (ट्रान्ज्याक्सन ट्याक्स) लगाउने; (घ) एक वर्षमा निश्चित रकमसम्म कारोबार गर्नेलाई पुँजीगत लाभकर नलिने; (ङ) तोकिएभन्दा लामो अवधि सेयरधारणमा पुँजीगत लाभकरमा छुट दिने वैकल्पिक उपायहरू अपनाउन सकिन्छ । 


काराेवार दैनिकमा २०७४ बैशाख ९ गते प्रकासित