Monday, December 17, 2018

सेयरधनी हुन नसकेका लगानीकर्ता

अहिले देशमा सबैभन्दा बिकाउ शब्द भनेका 'सेयर' र 'समृद्धि' हुन् । सेयर र सेयरबजार लगानीकर्ताका लागि मात्र होइन, सरकार, राजनीतिक दल, सञ्चारमाध्यम सबैका लागि तातो बहस र चासोको विषय बनेको छ । सरकार सेयरमार्फत समृद्धि खोज्दैछ ।

जनता पनि सेयरमार्फत समृद्धि खोज्दैछन् । फरक यति हो, सरकारले आरक्षण दिएर पूर्वाधार, जलविद्युत्, उत्पादनमूलक उद्योग आदिमा पुँजी जुटाएर उद्योग व्यवसायको विकासबाट थप कर संकलन र केही रोजगारी बढाउँदै समृद्धि खोज्दैछ । बिचरा ! सेयरको सामान्यज्ञान, जोखिम, अधिकार र दायित्व थाहा नपाएका आरक्षित सेयरधनी भने सस्तोमा सेयर किनेर महँगोमा बेचेर समृद्ध हुन खोज्दैछन् । सरकार सेयरधनी बनाएर समृद्ध बनाउँछु भन्छ, जनता सेयरधनी त के लगानीकर्तासमेत बन्न तयार छैनन् । उनीहरू केवल सेयर व्यापारी बन्नुमा मग्न छन् । सेयर, लगानी, सेयरधनी र कारोबारको महत्त्व बुझाउन नसकिएको हो त?

नेपाली बृहत् शब्दकोशअनुसार 'सेयर' भनेको कुनै साझा व्यापारमा लगाइएका सम्पत्तिको भाग वा हिस्सा हो भने सेयर किन्नु भनेको त्यस्तो हिस्सेदारी लिनु हो । त्यसैले सेयर किन्नु भनेको उक्त संस्थाको व्यापार, व्यवसाय, उद्योग सञ्चालन र व्यवस्थापनको जिम्मेवारीसहित लाभ र हानिमा साझेदारी हो ।

धितोपत्र बजारको नियामक नेपाल धितोपत्र बोर्ड (सेबोन) का अनुसार पनि साधारण सेयर भनेको कम्पनीले आर्जन गरेको नाफाबाट अग्राधिकार सेयरवालाहरूलाई तोकिएको दरमा लाभांश वितरण गरिसकेपछि बाँकी हुन रकमबाट लाभांश वितरण गरिने गरी जारी गरिएको धितोपत्र हो । साधारण सेयरमा लगानी गर्ने लगानीकर्ताहरूलाई आफ्नो लगानीको मात्रानुसार सम्बन्धित कम्पनीको स्वामित्व प्राप्त हुन्छ र उनीहरूलाई कम्पनीको स्वामी मानिन्छ । कम्पनीको स्वामीका हैसियतले साधारण सेयरवालाहरूले बढी जोखिम उठाउनुपर्छ ।

साधारण सेयरमा दिइने लाभांशको दर निश्चित हुँदैन र कम्पनीले आर्जन गर्ने नाफाको घटबढअनुसार यो पनि घटीबढी हुन सक्छ । अर्काेतर्फ कम्पनीले नाफा आर्जन गर्दैमा साधारण सेयरवालाहरूलाई लाभांश प्राप्त हुन्छ भन्ने हुँदैन अर्थात् साधारण सेयरमा लाभांश दिनैपर्ने बाध्यात्मक अवस्था हुँदैन । तर कम्पनीले जति बढी नाफा आर्जन गर्दछ, उति नै बढी दरमा लाभांश प्राप्त हुने सम्भावना भने रहन्छ । साथै लाभांशका रूपमा कम्पनीले साधारण सेयरवालाहरूलाई बोनस सेयर पनि वितरण गर्न सक्छ । सम्बन्धित कम्पनी खारेजीमा गएको अवस्थामा डिबेन्चरवालाहरू र अग्राधिकार सेयरवालाहरूलाई भुक्तानी गर्नुपर्ने रकम भुक्तानी गरिसकेपछि बाँकी रकम मात्र साधारण सेयरवालाहरूले दाबी गर्न सक्छन् । यस कारण साधारण सेयरमा गरिने लगानीलाई जोखिमपूर्ण मानिएको छ । बढी प्रतिफल प्राप्त गर्न बढी जोखिम पनि उठाउन तयार हुने लगानीकर्ता (Aggressive Investor) का लागि मात्र साधारण सेयर जस्तो धितोपत्रको औजार उपयुक्त मानिन्छ ।

हालको प्रचलित ब्यवस्थाअनुसार साधारण सेयरको अंकित मूल्य साधारणतः १०० रूपैयाँ छ । कथंकदाचित सम्बन्धित कम्पनी खारेजीमा गई ठूलो दायित्व ब्यहोर्नुपर्ने भएमा पनि साधारण सेयरवालाहरूको दायित्व उनीहरूले लगानी गरेको रकमसम्ममै सीमित हुन्छ र आफ्नो घरघरानाबाट व्यहोर्नु पर्दैन ।

नेपाल स्टक एक्सचेन्जले तयार गरेको सचेतना सामग्रीका अनुसार पनि 'साधारण सेयरमा गरिने लगानीलाई अन्य धितोपत्रमा गरिने लगानीभन्दा बढी जोखिमपूर्ण मानिन्छ । किनभने यसमा लाभांशको ग्यारेन्टी गरिएको हुदैन । त्यसैगरी सेयरको बजार मूल्य सधैं बढिरहन्छ भन्ने पनि निश्चित हुँदैन ।'

यसको अर्थ सेयरमा लगानी भनेको मुनाफा मात्र होइन, कम्पनीको व्यावसायिक सफलता र असफलताको जिम्मेवारी एवम् त्यसबाट सिर्जित नाफाघाटामा हिस्सेदारी पनि हो । कुनै पनि व्यवसाय जोखिमपूर्ण हुन्छ र लगानीकर्ता अर्थात् सेयरधनीले सोही जोखिम वहन र व्यवस्थापन गरेबापत प्रतिफलका रूपमा लाभांश प्राप्त गर्दछन् ।

विडम्वना ! नेपाली धितोपत्र बजारमा सूचीकृत भएर कारोबार गरिरहेका कम्पनीहरूको सेयर खरिद गरेका व्यत्तिmिहरू जो आफूलाई लगानीकर्ता त भन्न रुचाउँछन् तर वास्तविक लगानीकर्ताका रूपमा कम्पनीको सञ्चालन र व्यवस्थापनको आधारभूत दायित्व नै लिन चाहँदैनन् । हो, कम्पनीमा हजारौं व्यक्तिहरूले सेयरमार्फत लगानी गर्छन् र सबैजना सञ्चालन तथा व्यवस्थापनमा समान तथा सक्रिय रूपमा सहभागी हुन सम्भव नहोला, तर आफूले धारण गरेको सेयर कित्ताका आधारमा प्राप्त मताधिकारमार्फत चुनेका सञ्चालकहरूमार्फत नै भए पनि कम्पनीको सञ्चालन र व्यवस्थापन जिम्मेवारी अन्ततः सेयरधनीकै हो । जुन कुरा न कम्पनीले लगानीकर्ताहरूलाई बुझाउन सक्यो न त लगानीकर्ताहरूले नै बुझ्न चाहे । आमलगानीकर्ताहरूको बुझाइमा क) कम्पनीहरू आफैं सञ्चालित भई मुनाफा आर्जन गर्दछन्, ख) कम्पनीले सेयर दिन्छ र त्यसमा बोनस पाइन्छ, ग) सेयर किन्ने भनेको सकेसम्म सस्तोमा किनेर महँगोमा बेचेर नाफा कमाउनु हो । कम्पनीहरूले पनि क) आमलगानीकर्ता भनेका केही कित्ता सेयर किनेका व्यक्ति हुन्, र ख) कम्पनीको दायित्व धेरै सेयर किनेका ठूला र संस्थापक लगानीकर्ताहरूको हो भन्ने सोच र व्यवहार प्रदर्शित हुँदै आएको देखिन्छ ।

यसरी लगानीकर्ता र कम्पनीको गलत सोच र व्यवहारले कम्पनीको वास्तविक स्वामित्व लिएका व्यक्तिहरू केवल लगानीकर्ता, अझ सेयर किनबेच गर्ने कारोबारीमा सीमित भएका छन् । कतिसम्म भने दोस्रो बजार (सेयर बजार) बाट सेयर किनेका व्यक्ति मात्र होइन, आरक्षित वा प्राथमिक सार्वजनिक निष्कासनमा सेयर किनेकाहरूसमेत कम्पनीको व्यवसाय, सञ्चालन, मुनाफाजस्ता कुनै पनि विषयमा चासो र जानकारी राख्न आवश्यक ठान्दैनन् । धेरैलाई कम्पनीले केकसरी काम गर्दैछ? कुनै समस्या छ कि? ठिकसँग सञ्चालन भइरहेको छ कि छैन? नियामकीय व्यवस्था, सरकारको उक्त कम्पनीप्रतिको नीतिनियम, आर्थिक वातावरणको प्रभाव कुनै पनि विषयमा चासो राख्दैनन् ।

अरू समयमा कम्पनीको गतिविधिमा सहभागिता र स्वामित्व नलिए तापनि कम्तीमा वार्षिक साधारणसभामा सहभागी हुने, कम्पनीको आर्थिक तथा व्यावसायिक गतिविधिको जानकारी लिने, कम्पनीका लागि सुझाव दिने र सचेत गराउने काम निकै कम लगानीकर्ताले गर्छन् । यसको सीधा अर्थ आफूले लगानी गरेका कम्पनी वा लगानीप्रति नै स्वामित्व नलिएको वा बेवास्ताको अवस्था हो । अझै गैरजिम्मेवारी हो । कम्पनीले बाँड्ने वार्षिक प्रतिवेदनका वित्तीय विवरण, आवश्यकता र प्रस्तावहरूभन्दा बोनस, चियानास्ता र खाजामा रमाउने र बोनस नदिएकोमा हंगामा गरेर हामी सेयरधनी त के कारोबारी पनि हुन सक्दैनौं । बोनस वा हकप्रद कम्पनीको पुँजीको आवश्यकताका आधारमा गराउन छोडेर क्षणिक स्वार्थमा लाग्दा कम्पनी अनि सेयरबजार दुवैलाई हानि पुर्‍याउन सघाइरहेको बिर्सनु हुन्न ।

अर्कोतर्फ कम्पनीहरूले पनि छरिएका लगानीकर्ताहरूलाई अपनत्व दिलाउने, सहभागिता गराउने उत्प्रेरणा र अवसरहरूको सिर्जना कमै गरेको पाइन्छ । साधारणसभामा सबैजनालाई व्यावहारिक रूपमा सहभागी गराउन सम्भव हुँदैन । तर इच्छुक वा केही सेयरधनीहरूलाई भए पनि आफ्नो धारणा राख्न उत्प्रेरित गर्ने र उनीहरूको कुरालाई व्यावहारिक रूपमा कार्यान्वयनको महसुस गराउने काम कमै भएको देखिन्छ । धेरै सेयरधनी भएका कम्पनीहरूले क) सेयरधनी सञ्जाल, ख) सम्पर्क विन्दु, ग) भेटघाट कक्ष, घ) मासिक, त्रैमासिक वा अर्धवार्षिक छलफलजस्ता अनौपचारिक कार्यक्रममार्फत सेयरधनीहरूसँग सम्पर्क र समन्वय राख्ने पद्धतिको विकास गर्न सकिन्छ ।

नेपाल धितोपत्र बोर्डद्वारा जारी 'सूचीकृत संगठित संस्थाहरूको सुशासनसम्बन्धी निर्देशिका, २०७४' को परिच्छेद २ मा सञ्चालक समितिसम्बन्धी व्यवस्थामा अन्य कुराका अतिरिक्त 'संस्थामा सेयर स्वामित्वको अनुपातका आधारमा सबै समूहका सेयरधनीहरूको उचित प्रतिनिधित्व हुने गरी एक सञ्चालक समिति गठन गर्नुपर्ने' उल्लेख छ । यस्तै सञ्चालक समितिको काम, कर्तव्य र अधिकारका रूपमा 'साना लगानीकर्ताको हित संरक्षण गर्ने गराउने' उल्लेख छ । सो निर्देशिकाले साना लगानीकर्ताका रूपमा पाँच हजार कित्तासम्म सेयर लगानी गर्ने तथा चुक्ता पुँजी पाँच लाख रुपैयाँसम्म लगानी गर्ने लगानीकर्ता सम्झनुपर्ने उल्लेख छ ।

कम पुँजी भएका व्यक्तिहरूलाई सेयरधनी बनाउने अभिप्रायले ल्याइएको दसकित्ते बाँडफाँट नीतिले भने कम्पनी र सेयरबजारलाई सघाउने भन्दा नोक्सानी बढी पुर्‍याएको छ । दस कित्ता सेयर सेयरधनी बनाउनभन्दा पनि 'माग्नेलाई खीर' दिएको जस्तो भएको छ । कम्पनीमा अपनत्व लिन भन्दा सूचीकरण भएको केही दिनमा बेचेर केही रुपैयाँ कमाउन उक्साएको देखिन्छ । यसले एकातिर उत्तरदायी सेयरधनी र सञ्चालकको अभाव बनाउने जोखिम र अर्कोतिर कम्पनीको सेयरधनी व्यवस्थापन खर्च मात्र बढ्नेछ ।

कानुनी रूपमा सबै लगानीकर्ताहरूको समान अधिकार र दायित्व भए तापनि सेयरधनी स्वयं र कम्पनीका कारण प्रायः सेयरधनीहरू लगानीकर्तामा खुम्चिएका छन् । यसले कम्पनीहरूले सेयरधनीसँग उपलब्ध ज्ञान, साधन, स्रोत र पहुँचको उपयोग कम्पनीको व्यावसायिक विस्तारमा गर्न सकेको देखिँदैन भने सेयरधनीहरूसेयर किनबेच गर्ने कारोबारीका रूपमा पुँजीगत लाभ वा लगानीकर्ताका रूपमा लाभांशका हकदार मात्र बनेका छन् । हुन त धेरैलाई लाभांशमा चासो हुन्न भने भएकालाई किन, कसरी र कतिको जानकारी कमै हुने गरेको छ ।

लगानीकर्ता र कम्पनी बीचको गहिरो सम्बन्धलाई प्राविधिक र कानुनी सम्बन्धबाट बाहिर ल्याएर परिपूरक र कम्पनीको वास्तविक सेयरधनीका रूपमा सुदृढ बनाउन सके दुवै पक्षको हित हुनेछ । कम्पनीले आफूलाई सहयोग र संरक्षण गर्ने सहयोगी पाउनेछ भने लगानीकर्ताले केही रुपैयाँको पुँजीगत लाभ वा लाभांशका लागि लगानी गर्ने व्यक्तिभन्दा कम्पनीको मालिकका सम्मान र पहिचान पाउने निश्चित छ ।

अन्त्यमा, सेयर किनबेच गर्ने कारोबारीभन्दा लगानीकर्ता हुँदै कम्पनीको सेयरधनी भएर कम्पनीसँगै व्यापार व्यवसायको विकास र विस्तारमा हातेमालो गर्ने वातावरण बनाउन सबैले ध्यान दिनु जरुरी छ । अन्यथा सेयर केवल वस्तु तथा सेवाजस्तो किनबेचको वस्तु र लगानीकर्ता पनि व्यापारीमा सीमित हुनेछन् ।

नेपाल समय अनलाइनमा सेयरधनी कि हामी कारोबारी मात्रै ? शीर्षकमा २०७५ पुस १ गते प्रकाशित

Sunday, December 9, 2018

आफ्नो खुट्टामा आफैं बन्चरो हान्दै लगानीकर्ता

सस्तोमा क्रय र महँगोमा विक्रय व्यापारको सामान्य सिद्धान्त हो । माग बढी भए मूल्य बढ्नु र आपूर्ति बढी भए मूल्य घट्नु पनि स्वाभाविक हो । वस्तु तथा सेवाको बजार मूल्यका सन्दर्भमा प्रतिपादित सिद्धान्त सेयरबजारमा लागू हुन्छ कि हुन्न बहसको विषय हुन सक्छ । सेयर भनेको केवल नाफाको व्यापार बुझे–बुझाइएको हुँदा ‘सास र गाँस’ नै छोडेर प्राथमिक वा दोस्रो बजारमा आँखा चिम्लेर सेयर किन्न दौडिनेको कमी अहिले पनि देखिन्न । उनीहरूले सेयरमा लगानी कि सट्टेबाजी (व्यापार) के गरेका हुन् ? आफैँ दुविधामा परेझैँ देखिन्छन् । निकै जोखिमयुक्त मानिने सेयरको दोस्रो बजार मात्र होइन, पहिलो बजार पनि जोखिमयुक्त हुन्छ भन्ने बुझ्न सूचीकृत कम्पनीको बजार मूल्य र सूचीकृत भएर हराएका कम्पनी हेर्दा हुन्छ । जोखिम, प्रतिफल, जोखिम व्यवस्थापनको सामान्य जानकारी नराखी लगानी वा कारोबार गर्न उद्यत व्यक्तिहरूलाई व्यक्तिगत जोखिम वहन क्षमताका आधारमा कतिसम्म जोखिम लिने भन्ने प्रश्न गौण नै हो । लगानी र कारोबार, लाभांश र पुँजीगत लाभ मिसाए जसरी नै सेयर लगानीमा माग र आपूर्तिको गलत सिद्धान्त र सूत्रको प्रयोग गरी लगानीकर्ताहरूले आफ्नो खुट्टामा आफैं बन्चरो हान्ने प्रयास गरेका त होइनन् ? सस्तो किन्दा मात्र नाफा हुने हो ? यक्ष प्रश्न लगानीकर्तातर्फ नै सोझिएको छ ।

लगानी प्रवृत्ति

नेपाली लगानीकर्ताहरू सस्तोमा किनेर बढी दरमा लाभांश लिन भन्दा महँगोमा बेचेर पुँजीगत लाभमा आकर्षित भएका छन् । जोखिम, प्रतिफल, व्यवसायको विकास वा विस्तार, व्यवस्थापन, मुनाफा, प्रतिसेयर आम्दानी, लाभांश नीति, इक्विटीमा प्रतिफल, सम्पत्तिमा प्रतिफलजस्ता आधारभूत सूचकहरूभन्दा माग र आपूर्ति अनि बजार मूल्यका आधारमा हुने नाफाघाटामा रमाउन थाल्दा लाभांश (नगद र बोनस) ले हुने चक्रिय लाभ (क्युमुलेटिभ प्रफिट) गौण हुन पुगेको छ । कम्पनीभन्दा नेप्से सूचक र बजार पुँजीकरणका आधारमा बजार मूल्यांकन र लगानी निर्णय गर्ने अनि सेयरलाई साग र गोलभेंडा जस्तै बढी उत्पादन हुँदा कुहिएर फाल्नुपर्ने वस्तुका रूपमा लिने व्यक्तिको कमी छैन, तर सेयर न कुहिने वस्तु हो, न भण्डार गर्न ठूलो लगानी नै गर्नुपर्छ । सतर्कतापूर्वक कम्पनी छनोट, धैर्यता र लगानी व्यवस्थापन सीप भएको अवस्थामा लाभांश र पुँजीगत लाभ दुवैको सम्भावना रहन्छ । सागलाई गुन्द्रुक बनाउन छोडेर कुहाएर फालेजस्तै सेयर पनि कुहिन्छ त्यसैले जति मूल्य आए पनि बेच्नै पर्छ भन्ने प्रवृत्ति हाबी हुँदा लगानीकर्ता र समग्र बजारलाई के–कस्ता असर र प्रभाव पर्न सक्छ भन्ने केही चर्चा गरिएको छ ।

सेयरधनीको आफ्नै सम्पत्तिमा कमी

कारोबार मूल्यका आधारमा सिर्जना हुने नाफाघाटा वा सम्पत्तिले कम्पनीको पुँजी र सम्पत्तिमा कुनै पनि प्रभाव पार्दैन । जेजस्तो असर पर्छ त्यो सेयरधनीलाई नै पर्छ । कुनै एक सूचीकृत कम्पनीको केही कित्ता सेयर अन्तिम मूल्य भन्दा कम वा बढीमा कारोबार हुँदा त्यसको प्रभाव सेयरधनीहरूको बजारी सम्पत्ति, कम्पनीको बजार पुँजीकरणका साथै समग्र बजार पुँजीकरणमा समेत पर्छ । हुन त कारोबार मूल्यका आधारमा पोर्टफोलियोमा देखिने सम्पत्ति स्वप्निल अर्थात् भर्चुअल मात्र हो, वास्तविक सम्पत्ति वा नाफाघाटा निकै फरक हुन सक्छ । प्रतिफलभन्दा मूल्यगत नाफाघाटामा रमाउन सस्तोमा सेयर किनबेच गर्दै गर्दा उक्त कम्पनीका अन्य सेयरधनीहरूसँगै आफ्नो सम्पत्तिसमेत समानुपातिक रूपमा घट्ने निश्चित छ । उदाहरणका लागि १० करोड ६२ लाख कित्ता सेयर सूचीकृत भएको ‘ए’ भन्ने कम्पनीको सेयर १ रुपैयाँ घटाएर १० किता किन्दा किन्नेले १० रुपैयाँ सस्तोमा पाएको महुसस गर्दैगर्दा सेयरधनीहरूको आफ्नै सम्पत्ति र कम्पनीको बजार पुँजीकरण समेत १० करोड ६२ लाखले घट्छ । यसैगरी १–१ रुपैयाँले घटाउँदै दिनमा १० रुपैयाँले मूल्य घटायौं भने उल्लिखित कम्पनीका सेयरधनीहरूको सम्पत्ति एकै दिन १ अर्बभन्दा बढीले घट्छ ।

परिसूचकमा गिरावट

एक्सचेन्जको कारोबार मापन गर्ने सूचक स्टक एक्सचेन्जमा सूचीकृत धितोपत्रको आधार बजार पुँजीकरण र कारोबार भएको दिनको कुल बजार पुँजीकरण बीचको अनुपात हो । सूचीकृत धितोपत्रको मूल्यमा हुने घटबढका आधारमा नै परिसूचक पनि घटबढ हुन्छ । नेप्सेले प्रत्येक कारोबार दिनमा बजार परिसूचक गणना गरी सार्वजनिक गर्छ । जब सस्तोमा सेयर किनबेच हुन्छ, कम्पनीको सेयर मूल्यसँगै बजार पुँजीकरण घटेर नेप्से परिसूचक पनि घट्छ नै ।

बजार पुजीकरण कमी

सूचीकृत प्रत्येक कम्पनीहरूको कुल सेयर संख्या र अन्तिम कारोबार मूल्यका आधारमा गणना गरिएको बजार मूल्यको योग नै बजार पुँजीकरण हो । प्रत्येक कारोबार मूल्यका आधारमा घटबढ हुने बजार पुँजीकरणले कम्पनीहरूको बजार मूल्य र सोही आधारमा सेयरधनीहरूको अनुमानित सम्पत्तिलाई अंकमा व्यक्त त गर्छ, तर कम्पनीको वास्तविक मूल्य र सेयरधनीको सम्पत्ति वा नाफाघाटा भने साँच्चैको किनबेच भएपछि मात्र हुन्छ ।

बजार पुँजीकरण र नेप्से परिसूचक तलमाथि गर्नमा धेरै कित्ता र उच्च बजार मूल्य भएका नेपाल टेलिकम, नेपाल लाइफ, नविल, नेपाल इन्भेस्टमेन्ट, एभरेस्ट, स्ट्यान्डर्ड चार्टर्डलगायत बढीमा १० कम्पनीहरूले अहम् भूमिका खेलिरहेको हुन्छ । सेयर मूल्य १ रुपैयाँले परिवर्तन हुँदा नेपाल टेलिकमको १५ करोड, इन्भेस्टमेन्ट बैंकको करिब १० करोड ६२ लाखले बजार पुँजीकरण परिवर्तन हुन्छ । २०७५ मंसिर २० गते नेपाली सेयरबजारको बजार पुँजीकरण करिब रु. १३ खर्ब ३७ अर्ब देखिएको छ । उक्त दिन सबैभन्दा बढी ६१ रुपैयाँले मूल्य घटेको कालिका लघुवित्तको करिब ६ करोड १० लाख रुपैयाँले बजार पुँजीकरण घट्दा, मेगा बैंकको १ रुपैयाँ मात्रै घट्दा पनि बजार पुँजीकरण करिब साँढे १० करोडले घट्यो । यता नेपाल टेलिकमको सेयर मूल्य २ रुपैयाँले मात्र बढ्दा पनि बजार पुँजीकरण रु. ३० करोडले बढ्यो ।

सेयरको बजार मूल्य घट्दा सेयरधनीको भर्चुअल सम्पत्ति, सूचक र कम्पनी तथा समग्र बजार पुँजीकरणमा प्रभावित पार्नुका साथै लगानीकर्ताको मनोदसा, सोच, लगानी क्षमता आदिमा नकारात्मक प्रभाव पर्छ । सस्तोमा किनबेचको चक्रव्यूहमा फस्दै जाँदा समग्र बजारलाई बियरिस तर्फ डो¥याउन मद्दत गरिरहेका हुन्छौं । त्यसैले सस्तोभन्दा उचित मूल्यमा खरिद वा सस्तोमा नबेचेर बजारलाई गहिरो खाडलमा खस्नबाट जोगाउन सकिन्छ ।

के गर्ने, के नगर्ने ?

सस्तो सेयरको दुष्चक्र कसिँदै गएर फुकाउनै नसकिने अवस्थामा पुग्नुभन्दा पहिले नै लगानीकर्ताहरू आफ्नो सम्पत्तिको संरक्षण र यथोचित मूल्य निर्धारणमा सक्रिय हुनुपर्छ । कम्पनीका सबै सूचक सकारात्मक हुँदै गइरहेको समयमा सेयरबजारलाई बुलिस वा बियरिसमा लैजाने, सेयरधनीको सम्पत्ति घटाउने वा बढाउने, परिसूचक र बजार पुँजीकरण निर्धारणमा मूख्य भूमिका अनि जिम्मेवारी लगानीकर्तासँगै कारोबारीको हो । आवश्यक रकम, ऋण, लगानी वातावरण, नियमन, पूर्वाधार, कर, जस्ता पक्षहरूले लगानी र कारोबार गर्न केही सहज वा असहज होला, केही लागत र खर्च बढ्ला वा केही थप नाफा वा नोक्सानी होला, तर सेयरधनी, बजार सञ्चालक, नियामक, ब्रोकर, सरकारसमेतको समग्र हित भनेको सेयरको बजार मूल्यमा नै निर्भर हुन्छ । जबसम्म सेयरधनीहरू आफूसँग भएको सेयरको यथोचित मूल्य तय गर्न सक्रिय हुँदैनन्, अरूलाई मात्र दोष दिएर न त घाटा कम हुनेछ, न त बजार बढ्नेछ । यस्तै (क) लगानीकर्ताको कमजोर उपस्थिति, (ख) लगानीकर्ताको लगानी क्षमताभन्दा बढी गुना सेयरको आपूर्ति, (ग) बजारमा प्रतिफलभन्दा पुँजीगत लाभकेन्द्रित कारोबारीहरूको हाबी, (घ) जोखिम लिएर लगानी गर्न चाहने लगानीकर्तासँग पैसा नहुनु र पैसाको स्रोत एवम् उपलब्धतामा नियन्त्रण बढ्नु, (ङ) बजारको हितैषी र संस्थागत लगानीकर्ताका रूपमा भिœयाइएका म्युचुअल फन्डहरूसमेत बजारमैत्री नभएको विद्यमान अवस्थामा सेयर बजारका समस्या थप जटिल बनेका छन् । यसरी बहुपक्षीय प्रभावबाट घटेको बजार उकास्न सबैभन्दा पहिले सकारात्मक मनोबलसहित लगानीकर्ताहरू नै अगाडि सर्दै निम्न काम गर्नुपर्छ:
क) परिसूचक, बजार पुँजीकरण र पोर्टफोलियोमा देखिएका नाफाघाटामा आधारमा नभई कम्पनीको व्यवसाय, बजार हिस्सासँगै साख, मूल्यको उतारचढाव, खुद मुनाफा, प्रतिसेयर आम्दानी, लाभांश क्षमता र नीति, व्यवस्थापन र सञ्चालकजस्ता आधारभूत पक्षहरूको अध्ययन गरेर आफ्नो जोखिम वहन र व्यवस्थापन क्षमताका आधारमा मात्र लगानी निर्णय लिने ।
ख) बजार मूल्यका आधारमा आत्तिएर वा हतास भएर सेयर बेच्नुभन्दा औसत लागत र जोखिम व्यवस्थापनमा केन्द्रित हुने । ऋणमा लगानी गरिएको अवस्थामा उपलब्ध भएसम्मका वैकल्पिक उपायहरू अपनाएर मार्जिन कलबाट जोगिने ।
ग) लगानी गरिएका कम्पनीहरूमध्ये तुलनात्मक रूपमा वित्तीय सूचकमा बलिया, व्यवसाय विस्तार गर्न सक्षम, भविष्यमा राम्रो प्रतिफल र पुँजीगत लाभ दिने सम्भावना भएका कम्पनीहरू छानेर लगानी व्यवस्थापन गर्ने । थप लगानी र जोखिम लिने क्षमताका आधारमा यस्ता कम्पनीहरूमा लगानी बढाउने ।
घ) थप लगानी सम्भव नभएको अवस्थामा भएका सेयर नबेच्ने, आपत्कालीन अवस्थामा सकभर कम कित्ता र बढी मूल्यमा बेच्ने प्रयास गर्ने ।

लगानी व्यवस्थापन गर्दै गर्दा ‘भुइँको टिप्न खोज्दा पोल्टाको खस्ने’ सम्भावनालाई ध्यान दिँदै निश्चित सूचकहरूका आधारमा छानिएको कम्पनीमा लगानी गर्दा क्षणिक नोक्सानी देखिए तापनि दीर्घकालीन लाभको आशा भने गर्न सकिन्छ । सस्तोको पछाडि लाग्दा सबै जना उठ्नै नसक्ने गरी थला पर्ने र प्रचलित उखान ‘सस्तो बेसा पेट लागी मर्’ को अवस्थामा सेयर बजार नपुगोस् भन्नेतर्फ लगानीकर्ताहरू नै सचेत र सजग हुनु जरुरी छ ।
काराेवार दैनिकमा २०७५ मंसिर २३ गते प्रकाशित

Wednesday, December 5, 2018

बैंककाे सेयर किन्दा कुन मुनाफा हेर्ने ?

सामान्यतया कुनै पनि कम्पनीमा लगानी निर्णयको पहिलो आधार मुनाफा र प्रति सेयर आम्दानी (इपिएस) हुन्छ । यसैको आधारमा अन्य वित्तीय विश्लेषण र अनुपात गणना गरिन्छ । आर्थिक वर्ष २०७४/७५ देखि वाणिज्य बैंकहरूमा प्रचलनमा ल्याइएको नयाँ लेखा मापदण्ड, नेपाल फाइनान्सियल रिपोर्टिङ सिस्टम (एनएफआरएस) सँगै बैंकहरूले प्रकाशित गर्ने वित्तीय विवरणमा फरक आम्दानी र खर्चका शीर्षकसँगै विगतमा सम्पूर्ण कारोबारका आधारमा निकालिने खुद मुनाफाभन्दा फरक आवधिक मुनाफा, कुल विस्तृत आय र वितरणयोग्य मुनाफा प्रस्तुत भएका छन् ।

खुद मुनाफाका आधारमा इपिएस, मूल्य आम्दानी अनुपात (पिई), नेटवर्थ गणना गर्दै आएका लगानीकर्ताहरू थप अन्योलमा परेका छन् । लगानीकर्ताहरूको मुख्य चासो रहने लाभांश क्षमताका सम्बन्धमा पनि फरकफरक धारणामात्र होइन, फरक तरिकाले मुनाफाको गणना गरी वित्तीय विवरण प्रकाशित भएबाट अन्योल झन् बढेको छ ।

नेपाल फाइनान्सियल रिपोर्टिङ सिस्टम (एनएफआरएस) ले विगतको मुनाफालाई निम्नअनुसार प्रस्तुत गरेको देखिन्छ : 

१. आवधिक मुनाफा (प्रफिट फर दि पिरियड)ः विगतको जस्तै व्यवसाय सञ्चालनबाट भएको आम्दानी/खर्च समेटेर मुनाफा र कर गणना गरिने यस मुनाफालाई विगतको खुद मुनाफाका रुपमा व्याख्या गरिन्छ । बैंकहरूका सन्दर्भमा यसमा, 
क) ब्याज आम्दानी र खर्च, 
ख) फि तथा कमिसन आम्दानी र खर्च, 
ग) खुद कारोबार आय (नेट ट्रेडिङ इन्कम), 
घ) अन्य सञ्चालन आय, 
ङ) कर्जा-सापट वा अन्य नोक्सानीमा दायित्व वा फिर्ता (इम्पेरिमेन्ट चार्ज/रिभर्सल), 
च) कर्मचारी खर्च, 
छ) अन्य सञ्चालन खर्च, 
ज) ह्रासकट्टी र अपलेखन, 
झ) गैरसञ्चालन आम्दानी/खर्च, र 
ञ) कर खर्च समावेश गरी हुन आएको मुनाफालाई नै सामान्यतः खुद आम्दानीका रुपमा लिइन्छ । बैंकहरूको आव २०७५/७६ को वित्तीय विवरण अध्ययन गर्दा प्रायः बैंकले आवधिक मुनाफालाई नै खुद मुनाफाको आधार बनाएर 
क) कुल विस्तृत आय, 
ख) वितरणयोग्य मुनाफा, 
ग) प्रतिसेयर आम्दानी गणना गरेको देखिन्छ । 

२. कुल विस्तृत आय (टोटल कम्प्रेहेन्सिभ इन्कम)ः विगतको वित्तीय विवरणमा नदेखिएको तर एनएफआरएसको एउटा हिस्साका रुपमा कुल विस्तृत आय देखिन थालेको छ । यसमा : 
क) इक्विटीहरूमा गरिएको लगानीसँग सम्बन्धित यथोचित मूल्य जगेडाकोष, 
ख) सटही समीकरण कोषमा भएको परिवर्तन, 
ग) नगद प्रवाहको दायित्व (क्यास फ्लो हेज), 
घ) खुद एक्चुरिअल नाफा/नोक्सान र 
ङ) उल्लिखित शीर्षकहरूसँग सम्बन्धित करहरू समावेश गरी कुल विस्तृत आय गणना गरिन्छ । हाल बैंकहरूले यसको गणना गरेर देखाए तापनि लगानी निर्णयमा यसको भूमिका स्पष्ट हुन सकेको छैन । 

३. वितरणयोग्य मुनाफा (फ्रि प्रफिट)ः नियमित कारोबार, विस्तृत गतिविधि र नियामकीय कोषहरूसमेतको व्यवस्था गरी आवधिक मुनाफा वा खुद मुनाफाका आधारमा निकालिने वितरणयोग्य मुनाफा नै लगानीकर्ताका लागि मुख्य चासो रहनुपर्ने देखिन्छ । बैंकहरूले आवधिक मुनाफालाई नै खुद मुनाफाका रुपमा लिएर प्रतिसेयर आम्दानी गणना गरिए तापनि विगतमा बैंकहरूले प्रस्तुत गर्ने खुद मुनाफा नै हालको वितरणयोग्य मुनाफा हुनुपर्ने देखिन्छ ।

बैंक
चुक्ता पूँजी
रकम (रु. करोडमा)
आवधिक मुनाफा
कुल विस्तृत आय रकम (रु. करोडमा)
वितरणयोग्य मुनाफा
रकम (रु. करोडमा)
प्रति शेयर (रु)
रकम (रु. करोडमा)
प्रति शेयर (रु)
नविल
८०४.३२
१०५.२५
५१.३६
९८.८१
९३.३२
४६.४१
एनसिसि
४६८.५९
४६.९१
४०.०५
४६.९९
२८.०५
२३.९४
नेपाल
९८०.८२
९१.३९
३९.९२
४४.१९
९७.९२
३९.९३
नेपाल इन्भेष्टमेन्ट
१०६४.५६
१०५.४७
३९.६३
११४.९४
१०५.४७
३९.६३
एनआइसी एसिया
८०३.११
७५.२७
३६.७८
७९.८०
५८.२२
२९.००
हिमालयन
८११.४५
६४.९७
३२.०२
६४.३३
४७.५९
२३.४६
स्ट्याण्डर्ड चार्टर
८०१.१४
६३.४१
३१.६६

५८.४५
२९.१८
एभरेष्ट
८०२.६९
६३.३४
३१.५६
६०.७१
४९.०२
२४.४३
प्रभु
८२३.४०
५९.८४
२९.०७
५९.८४
६४.३१
३१.२४
प्राइम
८०३.३३
५८.१९
२८.९८
५८.८२
४२.८३
२१.३२
कृषि विकास
८५०.५२
६६.३१
२७.३५
६८.५७
३९.५९
१८.६२
एनएमबी
८७४.३८
५५.०६
२६.६४
५७.०१
४९.२५
२२.५३
सानिमा
८००.१३
५१.८९
२५.४५
५१.८३
४६.४४
२३.२२
सिद्धार्थ
८४६.४४
५२.५१
२४.८१
४९.४४
३१.१६
१४.७२
नेपाल एसविआई
८०४.६९
४८.९८
२४.३५
४८.५४
२७.९८
१३.९१
ग्लोवल आईएमई
८८८.८४
५३.५८
२४.११
५३.४७
५१.७७
२३.११
बैंक अफ काठमाण्डू
७०७.२९
३८.६८
२१.८८
३७.८४
२७.५६
१५.५९
सिटिजन्स
८०७.९६
४२.८८
२१.२६
४३.१३
३४.३५
१७.०१
कुमारी
७१६.३१
३५.१८
१८.७१
३५.३०
२५.१०
१४.०२
माछापुच्छ्रे
८०५.५७
३७.१७
१८.४६
३७.३१
३८.६९
१९.२१
सनराइज
८१५.२६
३३.१५
१६.२६
३६.३२
२७.२०
१३.३५
जनता
८००.०८
३२.५१
१६.२५
३२.६७
२५.९१
१२.९६
मेगा
१०२८.५५
४०.७५
१५.४४
४०.५४
२३.९१
९.३०
नेपाल बंगलादेश
८०८.८३
३०.९१
१४.९३
३०.२१
२२.०२
१०.८९
लक्ष्मी
८२२.१७
३०.३०
१४.७४
२८.५३
२५.३१
१२.२३
सेञ्चुरी
८०६.३४
२७.४०
१३.५९
२६.९९
२०.०१
९.९३
सिभिल
८००.३४
१८.५१
५.९५
१८.१९
१२.१३
६.०६

नोट :
१. बैक अफ काठमान्डु, कुमारी र एनसिसीले तोकिएको पुँजी पुर्‍याउन बाँकी हुँदा इपिएस तुलना गर्दा सतर्कता अपनाउनुपर्दछ ।
२. सिटिजन्स बैंक इन्टरनेसनल र नेपाल एसबिआई बैंकले विस्तृत आयबाट नियामकीय कोषको समायोजन गरेको हुँदा वितरणयोग्य मुनाफा कम देखिन्छ ।
३. अन्य बैंकले जस्तै आवधिक मुनाफाका आधारमा हिसाब गर्दा सिभिल बैंकको प्रति सेयर आम्दानी रु. ९.२५ देखिन्छ।
४. कृषि विकास बैंक र एभरेस्ट बैंकको अग्राधिकार सेयरका कारण इपिएसमा केही फरक देखिन सक्छ ।

अन्योल र निष्कर्ष 

क) अन्तिम मुनाफाः हालै प्रचलनमा आएको एनएफआरएस लेखा विधिको वित्तीय सूचकहरूमा वास्तविक प्रभावहरूको यकिन गर्न अझै केही समय लाग्न सक्छ । वाणिज्य बैंकहरूद्वारा हालै प्रकाशित वित्तीय विवरणको आधारमा देखिएका आवधिक मुनाफा, कुल विस्तृत आय र वितरणयोग्य मुनाफामध्ये लगानी प्राथमिकता र निर्णयको उपयुक्त आधारसम्बन्धी अन्योल कायमै छ । मुख्य मुनाफासँगै कुन मुनाफाका आधारमा प्रतिसेयर आम्दानी गणना गर्ने थप अन्योलको विषय बनेको छ । 

लेखाको सामान्य सिद्धान्तले खुद मुनाफाका आधारमा प्रति सेयर आम्दानी हिसाब गर्नुपर्छ, तर बैंकहरूको आवधिक मुनाफा जसलाई खुद मुनाफाका रुपमा लिइएको छ सोबाट नियामकीय कोषहरूको समायोजन गरिँदा सेयरधनीहरूका लागि उपलब्ध हुने वास्तविक मुनाफामा निकै फरक अवस्था देखिन आएको छ । खुद मुनाफाबाट छुट्याइने वैधानिक जगेडा, सामाजिक उत्तरदायित्व, डिबेन्चर रिडेम्पसन जस्ता व्यवस्थाहरू आवधिक मुनाफा वा वितरणयोग्य मुनाफाबाट हुने भन्ने वार्षिक हिसाबकिताबसहितको वासलात र नाफानोक्सान बाँडफाँट हेरेपछि मात्र निर्क्यौल हुनेछ । प्रकाशित विवरणअनुसार वितरणयोग्य मुनाफा आवधिक मुनाफाबाट करिव ४३ प्रतिशसम्म घट्ने मात्र होइन, माछापुच्छ्रेको ४.१०, प्रभुको ७.४७ र नेपाल बैंकको ७.१४ प्रतिशतले बढेको पनि देखिन्छ । 

ख) वितरणयोग्य मुनाफाः हालै प्रकाशित वित्तीय विवरणहरूमा समेत विभिन्न बैंकहरूले फरक ढंगले मुनाफाको गणनाले मुनाफासम्बन्धी अन्योल बढाएको छ । आवधिक मुनाफा निकाल्ने प्रसंगमा त्यस्तो फरक नदेखिए तापनि २६ बैंकहरूले आवधिक मुनाफाबाट नियामकीय कोष घटाएर वितरणयोग्य मुनाफा गणना गर्दा सिटिजन्स बैंक इन्टरनेसनल र नेपाल एसबिआई बैंकले विस्तृत आयबाट नियामकीय कोषको समायोजन गरी वितरणयोग्य मुनाफा गणना गरेका छन् । जसले सिटिजन्सको करिब २४ लाख ९३ हजार र नेपाल एसबिआईको ४४ लाख १२ हजार रुपैयाँले वितरणयोग्य मुनाफा फरक पर्ने देखिन्छ । 

ग) प्रतिसेयर आम्दानी, लाभांश क्षमता र मूल्य–आम्दानी अनुपातः लगानी निर्णयको मुख्य आधार मुनाफा र प्रतिसेयर आम्दानीको अन्योल सबैभन्दा पेचिलो देखिएको छ । आवधिक मुनाफालाई खुद मुनाफा मानेर प्रतिसेयर आम्दानीको गणना गर्ने हो भने लगानीकर्ताको लाभांश अपेक्षा र वास्तविक लाभांश भुक्तानीमा निकै ठूलो खाडल सिर्जना हुनेछ । किनभने आवधिक मुनाफाबाट विभिन्न नियामकीय कोषहरूको व्यवस्था गरिँदा वास्तवमा सेयरधनीहरूलाई लाभांशका रुपमा वितरण गर्न सकिने मुनाफा निकै कम हुनेछ । 

हालै प्रकाशित वित्तीय विवरणहरूमा २७ बैंकहरूले आवधिक मुनाफा र सिभिल बैंकले वितरणयोग्य मुनाफाका आधारमै इपिएस निकालेका छन् । राष्ट्रिय वाणिज्य बैंकले भने इपिएसलाई वार्षिकीकरणसमेत गरेन । आवधिक मुनाफाका आधारमा गणना गरिएको इपिएसले वित्तीय सूचकहरूमा सकारात्मक प्रभाव र वित्तीय अवस्था मजबुत देखिएको छ । तर लाभांश क्षमता सोहीअनुरुप नदेखिने हुँदा कतै लगानी निर्णयका लागि प्रयोग हुने इपिएससँगै सोही आधारमा गणना गरिने मूल्य–आम्दानी अनुपात र आम्दानी क्षमता अनुपात (अर्निङपावर रेसियो) समेत गलत हुने सम्भावना बलियो देखिएको छ । 

घ) नेटवर्थः अन्तिम मुनाफाअनुसार जगेडा कोषमा पनि फरक र सोको आधारमा गणना गरिने बैंकको र प्रति सेयर नेटवर्थसमेत प्रभावित हुनेछ । हालै बैंकहरूले प्रकाशित जगेडा कोषमा देखिएको अन्योल र असार मसान्तबाट असोज मसान्तसम्म आइपुग्दा उल्लेख्य मुनाफाका बाबजुद अर्बौं रुपैयाँले जगेडा कोष घटेको विवरण प्रस्तुत भएको छ (विस्तृत विवरणका लागि ‘बैंकहरूको जगेडा कोषः सुन्निएको कि मोटाएको’ मा पढ्न सकिन्छ) । यसको साथै जगेडा कोषमा आवधिक वा वितरणयोग्य मुनाफाको कताबाट रकम सारिने भन्ने अन्योल पनि देखिन्छ । 

भर्खरै प्रचलनमा आएको एनएफआरएसको लेखा विधि र लगानीकर्ताहरूले लगानी निर्णयमा प्रयोग गर्ने वित्तीय सूचक तथा लाभांशमा प्रभावको वास्तविक चित्र थाहा पाउन बैंकहरूको वार्षिक प्रतिवेदन कुर्नुको विकल्प रहन्न । विद्यमान अवस्थामा वितरणयोग्य मुनाफालाई आधार बनाएर प्रतिसेयर आम्दानी, मूल्य–आम्दानी अनुपात, इक्विटीमा प्रतिफल (आरओई), सम्पत्तिमा प्रतिफल (आरओए), आम्दानीक्षमता अनुपात (अर्निङ पावर) जस्ता सूचकहरूको विश्लेषण गर्नु बुद्धिमानी र सुरक्षित हुने देखिन्छ । 

लगानीकर्ताहरूबीच नयाँ लेखा विधिले सिर्जित अन्योला चिर्न सम्बन्धित निकाय वा नियामकले परिवर्तित व्यवस्था र ध्यान दिनुपर्ने पक्षहरूका सम्बन्धमा स्पष्ट पार्ने र मुख्य सूचकहरू इपिएस, पिई, आरओई, आरओएको गणना आवधिक मुनाफाका आधारमा नै गर्ने भए तापनि वितरणयोग्य मुनाफाका आधारमा हुने अवस्थासमेत त्रैमासिक विवरणमा प्रस्तुत गर्न निर्देश गर्न सकिन्छ । 

लगानीकर्ताहरूले पनि वितरणयोग्य मुनाफाका आधारमा आधारभूत वित्तीय सूचकहरूको गणना गरेर मात्र लगानी निर्णय गर्दा सुरक्षित हुने देखिन्छ । 

नेपाल समय अनलाइनमा सेयर किन्दा के मुनाफा मात्रै हेर्ने हाे त? शीर्षकमा २०७५ मंसिर १६ गते प्रकाशित https://nepalsamaya.com/news/7084