Thursday, April 16, 2020

लक डाउनपछि अब सेयर बजारमा यसरी बनाउनुपर्छ रणनीति

काठमाडौं : सूर्यको ३६० डिग्रीको परिक्रमा पूरा भएर सोमबारबाट नयाँ चक्र सुरु भएको छ । हामी त्यही भएर नयाँ वर्षसँगै नयाँ दिनको सुरुवात गरिरहेका छौं । हुन त गत वर्षको अन्त्य त्यति सुखद् रहन सकेन । तै पनि सेयर बजारमा लागत लाभ गणना परिवर्तन भएर लगानीकर्तालाई लागत घोषणाको जिम्मेवारी र करको अनिश्चित दायित्व सहितको भारित औसत विधिको सुरुवात भएको छ । केही असहज र अव्यवहारिक लागे पनि म्यानुअल रुपमा गणना विधिलाई प्रविधिमा मिसाएर सफ्टवेयरले गणना प्रकृया सुरु भएको छ । धितोपत्र बोर्डले नयाँ नेतृत्व पाएको छ । पुस मसान्तदेखि वर्षान्तसम्ममा बजारमा सेयरका मूल्यान्तरको राम्रै सुधार पनि देखिएको हो । तर यति हुँदा पनि वर्षान्तमा कोरोना कहरले बन्दाबन्दीको अवस्थामा ल्यायो । २० दिन लक डाउनमै बसेर २०७६ लाई विदा गर्न हामी बाध्य भयौं । लगानीकर्ताहरुका लागि कारोबार गर्ने समय रोकिएको पनि लामो समय भइसक्यो ।

बन्दाबन्दी बीच क्यालेन्डर फेरिएर आएको नयाँ वर्ष केबल समय परिवर्तनशीलताको घोतक मात्र हो । नभए सबै नेपाली जस्तै लगानीकर्ता त पुरानै वर्षमा छन्, उनीहरुको वास्तविक नयाँ वर्ष त कोरोना कष्ट सकिएर बजारले सामान्यरुप लिएपछि मात्र सुरु हुनेछ । आशा गरौं, समयको परिवर्तनसँगै अहिलेको विषम र असहज अवस्थामा परिवर्तन आउनेछ । सबै लगानीकर्ता र कारोबारीलाई अपेक्षाकृत कम नोक्सानी व्यहोर्ने र अधिक लाभको अवसर जुर्नेछ ।

नयाँ वर्षमा पनि कति दिन बन्दाबन्दीमा बिताउने र त्यसपछिको आर्थिक गतिविधि कस्तो हुन्छ ? कुनकुन क्षेत्रमा कस्तो प्रभाव कति पर्छ भनेर कुनै पूर्वानुमान गर्न सकिने अवस्था अझै छैन् । सबैले आ–आफ्नै अनुमान पस्कने, त्रसितलाई अझै तर्साउने काम विश्वभरी र नेपालमा पनि भइरहेको छ । ढुक्क हुनुस्, ती सबै अनु्मान हुन् । र, यथार्थता त्यो भन्दा निकै फरक हुने सम्भावना त्यतिकै बढि छ, जति फरक सेयर बजारमा अनुमानित मूल्य र वास्तविक किनबेच मूल्यबीच हुन्छ । त्यसैले, आजकै अवस्थामा २०७७ मा सेयर बजार कस्तो हुन्छ, के गर्ने, बजार परिसूचक र पुँजीकरण कति बढ्छ वा घट्छ, कुन उपसूचकका कम्पनी कस्तो हुन्छ सबै अनुमान मात्रै हुनेछन् । सूचीकृत कम्पनीको व्यवसायमा परेको प्रभावका आधारमा मुनाफामा कति प्रभाव पर्छ भन्ने सही अनुमान वा सूचनामा पहुँचका आधारमा बजार मूल्य प्रभावित हुनेछ । यस्तै, सरकारको ती कम्पनीहरुप्रतिको दृष्टिकोण र सहयोगले आम लगानीकर्ताको सोचमा परिवर्तन ल्याउनेछ । आज नभए पनि भोली अवश्य पनि कोरोना कष्ट सकिने छ । विस्तारै बन्दाबन्दी खुल्नेछ र सेयर बजार पनि सामान्य बन्नेछ । त्यो बेलासम्म लगानीकर्ता र कारोबारीसँग घरभित्रै बस्ने, लगानी पुनरावलोकन गर्ने, सम्भावित प्रभाव र अवस्थाको विश्लेषण गर्दै रणनीति बनाउने बाहेकको विकल्प छैन् ।

अहिलेको सही विश्लेषण र रणनीतिले भविष्यको प्रतिफल व्यवस्थापनमा भने सहज हुनेछ । अनिश्चित भविष्यको सम्भावित अवस्थाको सटिक विश्लेषण गर्न सक्ने लगानीकर्ता र कारोबारी पक्कै २०७७ को विजेता भने बन्नेछन् । विश्लेषण गर्दा सम्भावित न्यून, मध्यम र अधिक प्रभावको नकारात्मक र सकारात्मक अवस्थालाई ध्यान दिनुपर्छ ।

१. २०७७ मा देशको अर्थतन्त्र, उद्योग, व्यवसाय र जनजीविकाको सबै क्षेत्रमा केही न केही प्रभाव पर्नेछ । सबै क्षेत्र र कम्पनीहरुलाई नकारात्मक नै असर भन्ने हुन्न् । कतिपय कम्पनीलाई अवसर र सम्भावनाका ढोका पनि खुल्नेछन् । सेयर बजारमा कारोबार हुने सूचीकृत कम्पनीहरु मध्ये केहीमा अधिक नकारात्मक असर पर्न सक्छ भने केहीमा कम पर्नेछ । अनि, केही क्षेत्रका कम्पनीले असरका बीचमा अवसर खोज्नेछन् । सम्बन्धित क्षेत्र र कम्पनीमा बन्दको प्रभाव र त्यस्तो प्रभाव थेग्ने क्षमता अनि आउने अवसर र त्यसको सदुपयोग गर्ने क्षमतामा मुनाफा निर्भर हुनेछ । तर आत्तिने र मात्तिने भन्दा यथार्थतालाई हेरौं । समयसँगै नयाँ कुराहरु पनि बजारमा आउने छ र यसले केही नयाँ अवसर पनि आउन सक्छ ।

२. नयाँ रणनीति बनाउने कामको सुरुवात आफ्नो लगानी उद्देश्यको पुनरावलोकनबाट गरौं । कारोबार गर्ने वा लगानी गर्ने ? पुँजीगत लाभ कि लाभांश अनि कति प्रतिफल ? कारोबार गर्ने भए कति नाफा घाटासम्म सेयर किनेबेच गर्ने यसमा निश्चित योजना बनाऊँ । यसैगरी, माग र आपूर्ति विश्लेषण कसरी ? सूचनाको स्रोत निक्र्यौल गर्ने, सेयरको बजार मूल्य प्रभावित वा नियन्त्रण क्षमताको विकास गर्ने । लगानीकर्ता हो भने कति अवधिका लागि ? जोखिम कति लिने र लागत कसरी व्यवस्थापन गर्ने ? लगानीको रकम कसरी जुटाउने ? ऋण पुँजी परिचालन गर्ने भए बजार मूल्यमा आउने उतारचढावको मूल्यगत जोखिम कसरी व्यवस्थापन गर्ने ? ऋणको ब्याज र मार्जिन कल आएमा कसरी भुक्तान गर्ने ? यी महत्वपूर्ण पक्ष र विषयहरु निर्धारण गरौं ।

३. लगानी भएका कम्पनीहरुमा सम्भावित असर र आफ्नो जोखिम लिने क्षमता केलाऔं । कम्पनीमा धेरै नै नकारात्मक असर पर्ने सम्भावना भए तुलनात्मकरुपमा कम असर पर्ने क्षेत्र वा कम्पनीमा लगानी सार्न आवश्यक कार्य गरौं । लगानी व्यवस्थापन गर्दैगर्दा लागत र लाभ पनि हेरौं अनि जोखिम र प्रतिफल अन्तरनिर्भर हुने नबिर्सौं । जोखिम लिने क्षमता र जोखिमको तादम्य राख्दै सकेसम्म बढी जोखिम बहन गरौं, यसले बिस्तारै जोखिम लिन र प्रतिफल बढाउन मद्दत गर्छ ।

४. कारोबारीले आफ्नो लागत, लगानी भएको वा चाहेको कम्पनीका सम्भावित माग–आपूर्ति अनि नाफाघाटा हेरौं । आफ्नो जोखिम क्षमता वा नाफाघाटाको बिन्दु नजिक पुगेको अवस्थामा नाफा वा घाटा बुक गरौं । अल्पकालीन लगानीकर्ता हुने सम्भावना र तुलनात्मक प्रतिफल पनि हेरौं ।

५. लगानीकर्ताहरुले विद्यमान लगानी रणनीति र सम्भावित अवस्थाको विश्लेषण गर्दै अल्पकालीन, मध्यकालीन र दीर्घकालीन लगानीका कम्पनी छुट्याऔं । सबैभन्दा पहिले दीर्घकालीन त्यसपछि मध्यकालीन कम्पनीहरुको सम्भावित अवस्था र बजार मूल्य हेरी तुलनात्मक अवसर र जोखिम हेरौं । तुलनात्मक लाभ हुने अवस्थामा अल्पकालीन वा कारोबारका लागि गरिएको लगानीमा केही घाटा बुक गरेर भए पनि लागत व्यवस्थापन गरौं, जसले मध्यकालीन र दीर्घकालीन मुनाफा बढाउन सहयोग पुगोस् ।

६. कारोबारीहरु लगानीकर्ता र लगानीकर्ता सेयरधनी बन्ने प्रयास गरौं । हाम्रा कम्पनीहरु जोगाउन सक्यौं भने भोलि राम्रो मुनाफाको अवसर पनि हुन सक्छ, त्यसैले सेयर बजार र कम्पनीको हितेषि बनौं, न कि मौकापरस्त वा अवसरवादी । ३–४ वर्ष बियरिसको अवस्था सहन गरिसकेको अवस्थामा अहिलेको अवस्थालाई मात्र हेरेर नकारात्मक नबनौं । केही थप समय धैर्यता कायम गरौं ।

७.  कारोबारी र लगानीकर्ताबीच द्वन्द्व होइन सहकार्य गरौं, आपसी हित प्रवर्धन गरौं । जुनसुकै अवस्थामा पनि आफ्नो क्षमता र व्यवहार अनुसार कमाउने र गुमाउने हो । कारोबारीले किनबेच नगर्ने र लगानीकर्ताले लगानी नगर्ने हो भने सेयर बजार केबल मृत बजारका रुपमा रहनेछ ।

८. बजारमा किनबेच वा लगानीबाट सबैले क्षमता अनुसार कमाउने र गुमाउने हो अनि सबै एक्लै कमाउन वा सबै आफैंले सँधै गुमाउने भन्ने हुन्न् । किनबेच गर्दै गर्दा फेयर प्राइस र सर्वजनहिताय, सर्वजन सुखायलाई पनि मनन् गरौं ताकि बजारका सबै सरोकारवालाहरु सदैव सहकार्य र भलो चिताउन सकौं ।

उल्लेखित कार्यले २०७७ र बन्दाबन्दी पछिको अवस्थामा मात्र होइन, तपाईंको सम्पत्ति र प्रतिफल वृद्धिमा सदैव सहयोग गर्नेछ । अन्तमा, अहिलेको अवस्थामा थप सजग बनौं, लगानी व्यवस्थापनको गृहकार्य गरौं । धैर्य गरौं, नआत्तिऔं । समय परिवर्तशील छ, भोलीको उज्यालो कुरौं ।

नेपाली पैसा अनलाइनमा २०७७ बैशाख २ गते प्रकाशित, http://www.nepalipaisa.com/NewsDetail.aspx/NEPSE/Nepal-Stock-Exchange-Limited/id/31849

Sunday, April 12, 2020

प्रविधिगत जोखिम र डाटा सुरक्षा

प्रविधिगत जोखिम र  डाटा सुरक्षा
वर्तमानमा मानिस र सूचना प्रविधिबीचको सम्बन्ध ‘नङ र मासु’ जस्तै अन्तर्निर्भरसँगै ‘नखाउँ भने दिनभरीको सिकार र खाउँ भने कान्छो बाउको अनुहार’ जस्तै द्वन्द्वात्मक पनि छ । मानिस न तः प्रविधिप्रति पूर्ण विश्वस्त, न बहिष्कार गरेर सहज जीवनयापन गर्न सक्छ । प्रविधिको सहयोगमा कम समयमा सहजै जटिलभन्दा जटिल कार्य कुशलतापूर्वक सम्पन्न गर्न केही व्यक्तिहरूले ठूला लगानीमा नयाँ–नयाँ प्रविधिको विकास र प्रसार गरिरहँदा अर्को समूह प्रविधिको अनैतिक व्यापारसँगै दुरूपयोग गरेर आम तथा संवेदनशील सूचना (डाटा)मा पहुँच कायम गर्दै स्वार्थ सिद्धमा व्यस्त छ । प्रविधि अब जीवनोपयोगी साधन मात्र रहेन बम वा भाइरसभन्दा खतरनाक हतियार भईरहेको छ ।

गरिबी र विकासका लागि संघर्षरत नेपालमा प्रविधि सरकारी प्राथमिकतामा नपरे पनि सामाजिक सम्बन्ध, सूचना र सञ्चार, वित्तीय क्षेत्र, प्रविधि कम्पनीहरू प्रविधिलाई आत्मसात गर्दै व्यापक प्रयोग र प्रवद्र्धनमा जुटेको छ । त्यसैले सरकार पनि डिजिटल नेपाल तथा नागरिक डिजिटल सुविधाको कुरा गरिरहेका छन् । प्रविधिलाई आत्मसात् गर्दैगर्दा नेपाल स्वयम् सूचना प्रविधिको उत्पादक वा आविस्कारक नभई केवल उपभोक्ता भएकोले कुनैपनि किसिमको प्रविधिगत समस्या वा जोखिमको दीगो समाधान वा विकल्प नेपालसँग नभएको बिर्सनु हुन्न । तर हाम्रो सूचना प्रविधि प्रतिको दृष्टिकोण, हार्डवेयर र सफ्टवेयरमा लगानी, संचालन र व्यवस्थापनका साथै जोखिम पहिचान र व्यवस्थापनको आन्तरिक क्षमता निकै कमजोर छ ।

गैरकानुनी ढंगबाट कल बाइपास, फोन र सामाजिक संजालबाट धम्की र चरित्रहत्या, वेबसाइट ह्याकिङ, संवेदनशील डाटा र व्यक्तिगत विवरणको दुरूपयोगलाई सामान्य घटना मानिने नेपालमा सरकारी र कमजोर निकायसँगै प्रविधिगत रूपमा निकै बलियो र लगानी गरेका बैंक तथा वित्तीय संस्थाहरू, पूँजीबजार, प्रविधि सेवाप्रदायक समेत ठूलो जोखिममा रहेको तथ्य बेलाबेलामा बाहिरिएकै हो । बैंकिङ क्षेत्रका क्लियरिङ र गेटवे प्रणाली ध्वस्त बनाएर एटिएमबाट लुट, स्वीफ्ट प्रणालीबाट रकम स्थानान्तरण, एटिएम प्रणाली र व्यक्तिगत खातामा अनधिकृत पहुँचबाट रकम हिनामिनाका घटनाले प्रविधिगत जोखिम र चुनौति प्रस्ट्याएको छ । हालैको इन्टरनेट र खाना आपूर्ति (डेलिभरी) सेवा प्रदायकहरूबाट डाटाब्रीच (डाटा चोरी) ले कम्पनीहरूको डाटा सेक्युरिटी (व्यक्तिगत विवरणको सुरक्षा) क्षमता र गैरजिम्मेवारी उदांगिएको छ । प्रविधि प्रति सशंकित बनाएको र सेवाप्रदायक प्रति विश्वासको जग धरमराएको छ ।

हालै एक अनलाइनमा प्रकाशित समाचार विशेष पहुँचको दुरूपयोग गरी हटाइएको वा विश्वासघात वा ह्याक भएको र त्यसमा बैंकिङ र सरकारी सूचनामा विशेष पहुँच भएका व्यक्तिहरूको संलग्नताको समाचार र आशंकाले सूचनाको महत्व र जोखिमसम्बन्धी बहसमा आगोमा घ्यू थप्ने काम गरेको छ । अझ देश कोभिड–१९ का कारण लकडाउनको अवस्थामा  सरोकारवालाहरूले विद्युतीय भुक्तानी प्रणाली र प्रविधिगत सेवामा जोडदिईरहँदा प्रविधि र पहुँचको दुरूपयोगसम्बन्धी विवादले प्रविधिका उपभोक्ताहरू प्रविधि र सेवाप्रदायक माथि नै विश्वासनीयताको प्रश्न र आशंका गर्न बाध्य भए ।

समाचार हटाउने कम्पनी र कतिपय बैंकहरूलाई वेबसाइट डेभलपमेन्ट र होस्टिङ तथा भुक्तानी प्रणालीको सेवा प्रदान गर्दै आएको कम्पनीबीचको व्यवसायिक सम्बन्धका कारण समेत अनधिकृत-अनैतिक पहुँच तथा सूचना (डाटा)को दुरूपयोगको सम्भावनालाई लिएर अनेक आशंका व्यक्त भए । आशंकाकै भरमा आरोपित व्यक्तिको संलग्नता भनिएको भुक्तानी प्रणाली (पेमेन्ट गेटवे)को सेवा बहिष्कार गरी अन्य प्रतिस्पर्धी कम्पनीका सेवा उपभोग गर्न चर्कै आवाज उठाए । तर अन्य सेवाप्रदायको प्रविधि र विश्वसनीयता पनि अनुत्तरित नै छ ।

हालै प्रकाशित ‘अनलाइन भुक्तानी पूर्वाधार’, ‘अनलाइनमा अनइथिकल एक्सेस लिने समूहको कब्जामा अर्बौंको विवरण’, ‘न्यूजसाइट ह्याक गर्नेकै पहुँचमा बैंकिङ प्रणाली’, ‘लकडाउन डिजिटल बैंकिङ प्रवर्धनका लागि अवसरः कसरी बढाउने’, र ‘बैंकर भन्छन्, भ्रमको पछि नलागौं, ग्राहकखातामा इसेवाको पहुँच हुँदैन्’ जस्ता केही प्रतिनिधिमूलक लेख तथा सम्पादकीयहरूसँगै ‘इमेलका लागि जिमेलमा निर्भरहरूबाट जोखिमको कुरा’ जस्ता तर्कले प्रविधिको महत्व, विश्वसनियता र जोखिमको बहसलाई बुझ्न, धरातल छाम्न र घोत्लिन बाध्य बनायो ।

वित्तीय क्षेत्रमा प्रविधि र जोखिम

प्रविधिलाई व्यापक अंगालेको बैंक तथा वित्तीय संस्था, विमा, धितोपत्र बजार, रेमिट्यान्सले सूचना संकलन, प्रशोधन, भण्डारण, सञ्चार र सेवा प्रवाहमा नवीन प्रविधिको प्रयोग गरिरहेका छन् । अझ जति नै प्रविधिगत जोखिम भएपनि आन्तरिक प्रणालीको संचालनसँगै वित्तीय स्वतन्त्रता र पहुँच, प्रविधिगत सेवा प्रवाह र विस्तारका लागि बैंक तथा वित्तीय संस्थाहरू बहुपक्षिय भुक्तानी व्यवस्थापन संजाल (प्रणाली) मा आवद्ध हुन बाध्य छन् । उनीहरूले सजगतापूर्वक क) बैंक खातासँग सिधै आन्तरिक प्रणालीमै जोडिएको इन्टरनेट बैंकिङ वा मोबाइल बैंकिङ, ख) बैंक खातासँग जोडिएको डेविट कार्ड (एटीएम कार्ड), ग) क्रेडिट कार्ड, घ) खातासँग सिधै नजोडिएको तर बैंक खाताबाट पैसा सार्न मिल्ने मोबाइल वालेटहरू, ङ) बैंकमा भएको खाताहरूलाई एकै ठाउँबाट सञ्चालन गर्न मिल्ने मोबाइल एप र इन्टरनेट प्रविधिबाट वित्तीय सेवा र पहुँच प्रदान गरिरहेका छन् ।

बहुपक्षीय भुक्तानी प्रणाली चलायमान राख्न आवद्ध वित्तीय संस्थाका अलावा थुप्रै प्रविधि कम्पनीहरू र नेटवर्कहरूको महत्वपूर्ण भूमिका रहेको हुन्छ । ति कम्पनीहरूले अन्तर बैंक कारोबार सम्पन्न गर्ने, हिसाबमिलान गर्ने अनि विविध सेवा प्रदायकहरूलाई विद्युतीय भुक्तानी प्रणालीमा आबद्द गराउँछन् । प्रविधिमा दख्खल र लगानी क्षमता भएको बैंकले आफ्नै भुक्तानी प्रणाली संचालन र प्रविधिगत कामहरू आफैँ गर्छन् भने अरुले सेवाप्रदायक-मध्यस्तता मार्फत भुक्तानी प्रणालीमा आवद्ध र पहुँच व्यवस्थापन गर्छन् । भुक्तानी प्रणाली संचालक वा व्यवस्थापकबाट हुनसक्ने बदमासी रोक्न, निश्चित मापदण्ड पुरा गरेको निकायले मात्र केन्द्रिय बैंकबाट अनुमति पाउने एवम् कारोवार र राफसाफको नियमित नियमन र नियन्त्रणको भइरहेको हुन्छ । सम्बन्धित कम्पनीबाट जोखिम न्यूनीकरण गर्न आन्तरिक जोखिम व्यवस्थापन, कार्य सञ्चालनको विधि अनि कारोबारको सीमा निर्धारण, डाटा र कोर प्रणालीमा पहुँच नियन्त्रण र नियमन पनि हुन्छ । सेवाप्रदायकबाट पर्याप्त सुरक्षा सतर्कता भएपनि प्राविधिक र सेवाग्राहीको अज्ञानता र लापरवाहीबाट निम्तिने सम्भावित जोखिम व्यवस्थापनमा सबैको ध्यान जानैपर्छ ।

आन्तरिक बैंकिङ प्रणाली (कोर सिष्टम) संचालन र व्यवस्थापनका लागि हार्डवेयर र सफ्टवेयरका साथै डाटा व्याकअप र वैकल्पिक भण्डारण, वेबसाइट डेभलपमेन्ट र होस्टिङ, सूचना प्रविधिको लेखाजोखा (आइटी अडिट) आदिका लागि वाह्यपक्षको सेवा लिने बाध्यताले भुक्तानी प्रणालीमा आवद्धता मात्र होइन, अन्य कारण पनि बैक तथा वित्तीय संस्थाहरू प्रविधिगत जोखिममुक्त हुनसक्दैन । जतिसुकै गुणस्तरिय हार्डवेयर, सुरक्षित सफ्टवेयर र चुस्ता प्रणाली भएता पनि संचालन र व्यवस्थापनमा बाध्यकारी मानवीय संलग्नताले सम्भावित मानवीय त्रुटी (ह्युमन इरर) सँगै निहित स्वार्थमा पहुँचको दुरूपयोग र विश्वासघाटबाट निम्तिने जोखिम निमिट्यान्नै हुनसक्दैन् ।

बैंकिङका अतिरिक्त धितोपत्र बजारमा कारोवार र राफसाफमा बढ्दो प्रविधिको उपयोगसँगै सहजतमात्र होइन जोखिम समेत बढेकोमा दुईमत नहोला । बीमा र रेमिट्यान्स क्षेत्र पनि प्रविधिगत जोखिमबाट टाढा नहोला । यसमा छुटै चिन्तन गर्न सकिन्छ ।

जोखिम निरूपणका केही विकल्प

निजी सेवाप्रदायकहरू नाफामुखी हुँदै चर्को शुल्क लिने तर सेवाग्राहीको गोपनियता, सुरक्षित कारोवार, सेवाप्रवाहमा लापरवाही र गैरजिम्मेवारीको जोखिम कम गर्दैे आमजनताको हितमा सुरक्षित, सुलभ र विश्वसनीय प्रविधिगत सेवाहरूको पहुँच विस्तारमा राज्य वा गैरनाफामूलक निकायहरूको लगानी, नियन्त्रण, नियमन र व्यवस्थापन जरुरी देखिएको हुँदा,

१. सुरक्षित डाटा संकलन र उपयोग, भण्डारण र पहुँचको बलियो कानुनी आधार तयार गर्न विद्यमान कानुनी पूर्वाधारको पुनरावलोकन गर्दै अतिसंवेदनशील डाटामा बहुतह निगरानी र पहुँच नियन्त्रण, पहुँचवालालाई जिम्मेवार र दुरूपयोगमा सशक्त कानुनी कारवाहीको व्यवस्था गर्ने ।

२. सुदृढ प्रविधिगत पूर्वाधार सहितको राष्ट्रिय सूचना प्रणाली र गेटवे, यथेष्ट क्षमताको राष्ट्रिय डाटा सेन्टर, विद्युतीय सञ्चारका लागि राष्ट्रिय सार्वजनिक इमेल प्रणाली, राष्ट्रिय प्रविधि नीति र सेवा केन्द्र बनाउने ।

३. वित्तीय क्षेत्रको अति संवेदनशीलता मनन् गर्दै सकभर केन्द्रिय बैंक, धितोपत्र बोर्ड र बिमा समितिजस्ता नियामककोे लगानी, नियमन र व्यवस्थापनमा एकीकृत वित्तीय प्रविधि सेवा निकाय मार्फत् एकद्वारबाट प्रविधिगत वित्तीय सेवा प्रवाह र नियन्त्रण गर्ने । विकल्पमा बैंकिङ क्षेत्रका लागि केन्द्रिय बैंकको नेतृत्व र नियन्त्रणमा सबै बैंक तथा वित्तीय संस्थाको लगानीमा वेब सर्भिस, इमेल, डाटा सेन्टर, राष्ट्रिय भुक्तानी प्रणाली (पेमेन्ट गेटवे), राफसाफ (क्लियरिङ), सिष्टम अडिट गर्ने एकीकृत प्रविधिगत वित्तीय सेवा निकाय स्थापना गरी क) बैंकिङ सूचना–सञ्चार, सेवा प्रवाहलाई एकद्वारबाट व्यवस्थित गर्ने, ख) प्रविधिगत वित्तीय सेवालाई नाफामुखी हुनबाट बचाउँदै सुरक्षित, विश्वासनीय, सहज र सर्वसुलभ बनाउने, ग) बैंकिङ प्रणालीमा अनेक पेमेन्ट प्लेटफर्म र अन्तर्राष्ट्रिय गेटवेहरूको सोझो पहुँच र डाटा सेयरिङ नियन्त्रण र व्यवस्थित गर्ने । विकल्पमा कम्तिमा बैंक तथा वित्तीय संस्थाका एसोसियसनहरूले सदस्यहरूको लगानीमा सहायक कम्पनी मार्फत प्रविधिगत सेवा संचालन र व्यवस्थापन गर्ने । धितोपत्र र विमा क्षेत्रमा सम्बन्धित सरोकारवालाहरूको लगानी र नियन्त्रणमा सहायक कम्पनी मार्फत सेवा व्यवस्थापन गर्ने । वाह्य पक्षको पहुँच नियन्त्रण गर्ने ।

४. आफ्नै भुक्तानी प्रणाली, वेब साइट वा इन्टरनेट बैंकिङ संचालन गर्न नसक्ने बैंक तथा वित्तीय संस्थाले त्यस्तो प्रणालीमा आवद्ध वा वाह्यपक्षको सेवा लिँदा सिधै कोर सिष्टममा पहुँच नदिइ मिडिलवेयर वा अन्य तरिकाले डाटामा पहुँच नियन्त्रण र व्यस्थापनमा थप सजगता अपनाउने ।

५. मानवीय जोखिम न्यूनीकरण गर्न बहुतह पहुँच र निगरानी प्रणाली तथा वैकल्पिक मानवीय संशाधानको जोहो गर्ने ।

६. सेवा प्रदायकहरूले आन्तरिक जोखिम र व्यवस्थापनमा अपनाइएको सजगता, डाटा उपयोग र गोपनियता नीतिलाई स्पष्ट पार्दैै विश्वास र भरोसा कायम राख्ने । साथै, सेवाग्राहीबाट सुरक्षित सेवा प्रयोग र जोखिम सचेतनामा लगानी बढाउने ।

काराेवार दैनिकमा २०७६ चैत ३० गते प्रकाशित
https://www.karobardaily.com/news/idea/31020

सामाजिक संजालमा भुक्तानी प्रणाालीकाे जाेखिम सम्बन्धी प्रविण अाचार्यकाे निम्न भनाइ मननीय भएकाेले यहाँ साभार उल्लेख छ ।

१-२ दिन अघिबाट eSewaको बारेमा मानिसहरुले जसरी टीकाटिप्पणी गरी रहनु भएको छ, त्यो सारमा भन्नुपर्दा “Collateral Damage”को उपज हो न कि विद्दमान भुक्तानी प्रणालीलाई सबल, सरलीकृत र गुणस्तरीय बनाउँ भन्ने मनसायले शुरु गरिएको बहस। पक्कै पनि घटनाक्रमहरु हेरेर सबै सरोकारवाला निकायहरु चनाखो हुनु नै पर्छ तर यसो भन्दैमा नेपालमा विद्दुतिय भुक्तानी प्रणालीको उपलब्धता अनि त्यसको वर्तमान प्रयोगलाई नदरअन्दाज गर्न भने पक्कै मिल्दैन ।

बैंक/सेवा प्रदायकको शाखा/कार्यालयमा गई लाइनमा लागेर गर्नुपर्ने कारोबार राम्रो कि आफूलाई पायक पर्ने स्थान / माध्यमबाट कारोबार गर्न सकेको राम्रो। सबैजनाले सजिलो माध्यम नै रोज्नुहुन्छ। प्रश्न आउँला सजिलो भन्दैमा जे पनि गर्ने त? होइन जे पनि गर्ने भनेको होइन, हामीले बनाएको नियम/कानुन, सञ्चालन प्रकृया आदिमा विश्वास गरौं, केहि कुरालाई परिमार्जन गर्नुपर्ने छ भने स्वस्थ बहस गरौं अनि प्रणाली/ पद्दतिमा समयसापेक्ष परिवर्तन गरौं, प्रणालीमा निहित जोखिमलाई कसरी कम गर्न सकिन्छ त्यतापट्टि ध्यान दिऔं न कि अतिरञ्जित पार्ने कोशिश ।
नेपालमा हाल विद्दुतिय भुक्तानीको निम्न माध्यमहरु उपलब्ध छन्:
  • बैंक खातासंग जोडिएको डेविट कार्ड(जसलाई हामी धेरैले एटिएम कार्डको नामले जान्दछौं),
  • बैंकले जारी गर्ने क्रेडिट कार्ड,
  • बैंक खातासंग जोडिएको इन्टरनेट बैंकिड्ग वा मोबाइल बैंकिङ्ग
  • बैंक खातासंग सिधै नजोडिएको तर बैंक खाताबाट पैसा सार्न मिल्ने मोबाइल वालेटहरु,
  • विभिन्न बैंकमा भएको खाताहरुलाई एकै ठाऊँबाट संञ्चालन गर्न मिल्ने मोबाइल App / इन्टरनेट प्रविधि
यी सबै माध्यमहरुलाई चलायमान राख्न विभिन्न बैंकका अलावा थुप्रै प्रविधि कम्पनीहरु / नेटवर्कहरु पर्दा पछाडि सकृय हुन्छन। यस्ता कम्पनीहरुको काम भनेको अन्तर बैंक कारोबार सम्पन्न गर्ने, सो को हिसाबमिलान गर्ने अनि विविध सेवा प्रदायकहरुलाई विद्दुतिय भुक्तानी प्रणालीमा आबद्द गराउने हो। प्रविधिमा दख्खल भएको कुनै बैंकले यी पर्दा पछाडीका कम्पनीहरुले गर्ने कतिपय काम सबै आफैँ गर्न सक्छ भने धैरैले सोका निम्ति बजारमा उपलब्ध यस्ता प्रविधि कम्पनीहरुको साहयता लिन्छन्। तर भुक्तानी प्रणालीको सबै काम भने एउटा बैंकले म मात्र गर्छु भनेर संम्भब हुन्न ,बरु प्रणालीमा आबद्द सबैको आआफ्नो दायित्व हुन्छ। प्रणालीमा आबद्द कुनै एकले आफ्नो दायित्व पुरा नगरेको खण्डमा वा सम्बन्धित कम्पनीमा विचलन भएमा पुरा प्रणालीमा नै जोखिम उत्पन्न भने हुनसक्छ।

नेपालमा विद्दुतिय भुक्तानीलाई नियमन गर्ने सरोकारवाला निकाय नेपाल राष्ट्र बैंक अन्तर्गतको भुक्तानी प्रणाली विभाग(Payment Systems Department) हो। यसका अतिरिक्त नेपाल राष्ट्र बैंकका विभिन्न विभागहरुको पनि प्रत्यक्ष / अप्रत्यक्ष निगरानी/नियमन भुक्तानी प्रणाली सम्बद्द सबैमा रहिरहेको हुन्छ। यी सरोकारवाला निकायहरुले समयसमयमा विभिन्न नियम/निर्देशन जारी गरेर विद्दुतिय भुक्तानी प्रणालीलाई सबल, सरलिकृत बनाउनुका साथै प्रणालीमा निहित जोखिमलाई न्यूनिकरण गर्ने उपाय पनि अबलम्बन गरिरहेका हुन्छन्। नियमक निकायको निर्देशन संगसंगै भुक्तानी प्रणालीमा आबद्द सबैले आआफ्नो आन्तरिक हिसाबले जोखिम व्यवस्थापन, कार्य सञ्चालनको विधि अनि कारोबारको सीमा निर्धारण पनि गरेका हुन्छन्। यसले गर्दा कुनै एक व्यक्ति वा संस्थाले बदमासी गर्न चाहँदैमा सो व्यक्ति/संस्था सफल हुन्छ भन्ने होइन। हो प्रणालीमा रहेको कुनै संस्थामा समस्या देखापरेमा त्यसले निम्ताउने समस्या भने गम्भिर हुनसक्छ।

म तल केहि प्रश्नहरुको जवाफ दिन चाह्नछु, आशा छ भुक्तानी प्रणालीमा लागेको शंका वा कैफियत केहि हदसम्म निराकरण गर्न सक्नेछुः

१. मैले eSewa / Khalti / IMEPay / CellPay/ Prahu pay / QPay / Moru / connectIPS आदि चलाउँछु, के कसैले चाँहदैमा त्यसमा रहेको पैसा अपचलन हुनसक्छ?
पक्कै पनि हुँदैन, उल्लेखित सबै सेवा प्रदायकहरुले कारोबार गर्नको लागि निश्चित प्रकृया मिलाएका हुन्छन् त्यसको अतिरिक्त कसैले पनि तपाईंको जानकारी बेगर तपाईंको पैसालाई अपचलन गर्न सक्दैन।

२. अनि eSewa / Khalti / IMEPay / CellPay/ Prahu pay / QPay / Moru / connectIPS आदिले चाहेमा मेरो वालेटबाट सुटुक्क १-२रुपैँया गर्दै अनि नेपालभरीबाट लाखौं/करोडौं चोरे भने नि?
यी वालेटमा रहेको १-१ पैसाको जवाफदेहिता वालेट सञ्चालक कम्पनी हो। अनि वालेट सञ्चालन गर्न जो कोहिले पाउन्न, नेपाल राष्ट्र बैंक अन्तर्गतको भुक्तानी प्रणाली विभाग(Payment Systems Department)बाट स्वीकृति लिएर मात्र गर्न यसो गर्न पाइन्छ। अनि उक्त विभागले पनि केबल व्यक्ति वा कम्पनी हेरेर होइन, कम्पनीको कार्यसञ्चालन ढाँचा, कम्पनीले जोखिम निराकरण गर्न तय गरेको पद्दति, कम्पनीको प्राविधिक क्षमता लगायतका विविध कुरा जाँच गरेर मात्र सञ्चालन अनुमति दिनेगर्छ। यसैले वालेट कम्पनीहरुले पैसा चोर्छन् भन्नु मिथ्या मात्र हो।

३. अनि मेरो बैंक खाताबाट पैसा वालेटमा सार्यो भने नि?
तपाईंको बैकबाट वालेटमा पैसा सार्ने भनेको तपाईंले हो, तपाईं अलावा अरु कसैले सो काम गर्न सक्दैन। फेरि तपाईले बैंकबाट वालेटमा पैसा सार्दा, वालेट कम्पनीलाई कुन बैंकबाट पैसा आयो भन्ने मात्र थाहा हुन्छ, तपाईको खाता कुन हो भन्ने थाहा हुन्न। ढुक्क हुनुहोस् वालेट कम्पनीले चाँहदैमा तपाईको बैक खाताबाट १ सुकको पनि तल माथि हुन्न।

४. फेरि बैंकको सिस्टम/वेभसाइट/इन्टरनेट बैंकिङ्ग /मोबाइल बैंकिङ्ग आदि इत्यादि पनि केहि सिमित कम्पनीले बनाएको छ रे, त्यसो हुँदा त त्यो कम्पनीले जे पनि गर्न सक्ला नि होइन?
पक्कै पनि बैंकले विविध सिस्टमहरु बनाउन तेस्रो पक्ष कम्पनीहरुलाई काम दिन्छ। तर त्यसो भन्दैमा बैंकले सञ्चालन गर्ने सिस्टमहरुमा त्यस्ता कम्पनीहरुको अनधिकृत पहुँच हुन्छ भन्ने होइन। बैंकहरुले आफ्ना सारा ग्राहकहरुको पैसाको जिम्मेवारी लिएका हुन्छन् यसर्थ सम्पुर्ण बैंकले आफ्ना ग्राहकको विवरण अनि पैसाको सुरक्षाको पनि जिम्मेबारी लिन्छन् अनि तपाईको अनुमति बेगर कसैलाई पनि तपाईको खातामा पहुँच दिँन्नन।

४. मैले मेरो बैंक खाताबाट नै कारोबार गरे हुन्न, किन वालेटहरुमा पैसा हालि हालि कारोबार गर्नु?
बिल्कुलै सही, तपाईको पैसा तपाईले आफ्नै बैंक खाताबाट मनलागे अनुसार खर्च गर्न पाउनुपर्छ र पाउनुहुन्छ पनि। तर सबै बैंकको सम्बन्ध तपाईले कारोबार गर्ने सेवा प्रदायक संग नहुन सक्छ। यसो गर्नु कार्य संचालन अनि प्राविधिक हिसाबले पनि अनावश्यक हो। बरु सेवा प्रदायकहरुले आआफ्नो सेवालाई प्रविधि कम्पनीहरुसंग Integrate गरेमा त्यस्ता प्रविधि कम्पनीहरुले विभिन्न बैंकसंग भुक्तानी सम्झौता गर्दै तपाई हामीलाई सजिलोसंग आफ्नै बैंक खाताबाट कारोबार गर्न सक्ने बनाउन सक्छन्।
तर कतिपय अवस्थामा बैंकहरुले भुक्तानी कारोबारलाई अझ सजिलो बनाउन यस्ता प्रविधी कम्पनीहरुले सञ्चालन गर्ने वालेटहरुमा पनि पैसा राखेर कारोबार गर्नसक्ने बनाउन सक्छन। वालेट चलाउने कि नचलाउने निर्णय तपाईको हो।

५. वालेट चलाएर मलाई के फाइदा हुन्छ त?
फाइदा/बेफाइदा भन्दा पनि कारोबार कति सजिलो हुन्छ भन्ने हो। मानि लिँउ तपाईलाई १० जना साथी/आफन्तको मोबाईलमा ब्यालेन्स हाल्नु छ, बैंक खाताबाट गरेमा १० चोटि खाता छान्नुपर्छ, अनि १० चोटी पासवर्ड हाल्नुपर्छ तर त्यहि कुरा वालेटबाट गरेमा १ चोटी चाहिने जति पैसा खाताबाट वालेटमा सार्यो अनि त्यसपश्चात बैंक खाता नछोइकन चाहेजति नम्बरमा ब्यालेन्स हाल्न सक्नुहुन्छ। फेरि हरेक कारोबारको सम्पुर्ण विवरण तपाईलाई बैंक खातामा देखाउन पनि मन नलाग्न सक्छ, त्यसतो बेलामा वालेट काम आऊँछ नि।
तपाईंको बैकले माथि भनेजस्तै सबै सेवा प्रदायकसंग भुक्तानी सम्झौता नगरेको पनि हुनसक्छ। त्यस्तो बेलामा भुक्तानीको लागि वालेट चलाउन पर्नसक्छ।

६. अनि वालेट कम्पनीहरुले मैले वालेटमा राखेको पैसाबाट ब्याज लिन्छन् रे नि?
नेपाल राष्ट्र बैंकले ग्राहकको वालेटमा रहेको सारा पैसाको हिसाब वालेट कम्पनीसंग लिइराखेको हुन्छ। नेपाल राष्ट्र बैंकको नियमावली अनुसार कसैले पनि वालेटको पैसाबाट ब्याज लिन/दिन पाउँदैन। यदि कसैले यसो गरे गराएमा सर्वप्रथम नेपाल राष्ट्र बैंकले नै आवश्यक कारबाही गर्छ।

७. अनि वालेट कम्पनीलाई के फाइदा त?
वालेटबाट सबै कारोबार सित्तैमा गर्न मिल्दैन नि। कति कारोबारको लागि वालेट कम्पनीलाई  तपाईले अतिरिक्त शुल्क पनि तिर्नुपर्ने हुन्छ। साथै वालेट कम्पनीसंग सम्बद्द सेवा प्रदायकहरुले सेवा बेचे बापत पनि वालेट कम्पनीलाई केहि प्रतिशत सेवा शुल्क त तिर्नु परिहाल्छ।

आशा छ, केहि भ्रम चिर्न सफल भएँ। अझै पनि हामीलाई हामीले बनाएको संरचना अनि नीति नियममाथि विश्वास गर्नुछैन अनि अफवाहको पछाडि लाग्नु छ भने त्यसै गरौं / खुल्ला हृदयले सेवा बहिष्कार गरौं तर याद राख्नुपर्ने कुरा भुक्तानी प्रणाली सम्बद्द कम्पनीहरुलाई यसरी नै अनर्गल प्रचार गर्दै ठीक पार्यौ भने फेरी पैसाको मुठ्ठो बोक्दै बैंक वा सेवा प्रदायकमा लाइन लाग्नु पर्ने दिन छिट्टै आउन सक्छ ।
प्रविण अाचार्य

Sunday, March 29, 2020

क्लोजआउट, सर्टसेल र नेपाली सेयरबजार

विश्व कोरोना भाइरसबाट आतंकित हुँदा कोरोनाकै बहानामा सेयर मूल्य घटबढ मानिएको नेपाली सेयर (धितोपत्र) बजार फागुनको अन्तिमतिर क्लोजआउट र सर्टसेल नामक भाइरस बल्झिएर तरंगित भयो । खातामा नभएको धितोपत्र (सेयर, म्युचुअल फन्ड, डिबेन्चर) बेचेर अनैतिक र गैरजिम्मेवारीपूर्वक पुँजीगत लाभका लिन पल्केका टाठाबाठाहरूको मूल्यान्तरको खेलमा सम्भवतः कसैबाट झेल भएर विवाद सतहमा पोखिएको लाग्ने क्लोजआउट बल्झनु र बजार अल्पकालीन उच्च बिन्दुबाट क्रमशः ओरालो लाग्नु संयोग मात्र हुन सक्दैन । अनलाइन समाचारअनुसार करिब तीन वर्षमा पुनः बल्झिएको यस समस्यालाई सामाजिक सञ्जालमा केही नेतृ लगानीकर्ताको टिप्पणीले आगोमा घ्यू थप्ने काम ग-यो ।

क्लोजआउट र आंशिक क्लोजआउट

‘धितोपत्र बजारका लगानीकर्ताले कारोबार राफसाफ तथा फछ्र्योटबारे जान्नुपर्ने कुराहरू’ पुस्तिका अनुसार क्लोजआउट भन्नाले ‘खरिदकर्ताले र बिक्रीकर्ताले बुझाउनु पर्ने रकम तथा धितोपत्र फछ्र्योट अवधिभित्र हस्तान्तरण नगरेमा सो बापत लिनु/दिनुपर्ने रकम तथा धितोपत्र हिसाब मिलान गर्ने कार्य हो ।’ यस्तै, ‘ग्राहकको खाताबाट धितोपत्र बिक्री गर्दा बिक्री गरेको परिमाणभन्दा कम संख्यामा धितोपत्र उपलब्ध भएमा सो बराबरको धितोपत्र राफसाफ तथा फछ्र्योट गरी नपुग संख्या बराबरको धितोपत्र क्लोजआउट गर्नुपर्छ’, जसलाई आंशिक क्लोजआउट भनिन्छ । क्लोजआउटमा राफसाफ सदस्यले क्लोजआउट भएका कारोबार मूल्यको २० प्रतिशत रकम थप गरी बुझाउनुपर्छ ।

‘धितोपत्र कारोबार राफसाफ तथा फछ्र्योट विनियमावली, २०६९’ को विनियम १९ मा समयमा राफसाफसम्बन्धी कार्य सम्पन्न नगरेमा क्लोजआउट गर्न सक्ने, २० मा आंशिक मौज्दात भएमा क्लोजआउट गर्नुपर्ने, २१ मा क्लोजआउटसम्बन्धी व्यवस्था सीडीएससीले निर्धारण गर्न सक्ने र क्लोजआउट गर्दा राफसाफ सदस्यले क्लोजआउट भएको कारोबार मूल्यको २० प्रतिशत रकम थप गरी सीडीएससीमा बुझाउनुपर्ने र २३ मा ग्राहकले राफसाफ गर्न नसकेमा राफसाफ सदस्यले सोको जानकारी सीडीएससीलाई गराउनुपर्नेछ ।
  • प्रचलनमा कुनै लगानीकर्ताले बिक्रि गरेकाे धिताेपत्र ताेकिएकाे समय (टि प्लस वन T1) भित्र दलाललाइ हस्तान्तरण गर्न नसकेकाे अवस्थामा क्लाेजअाउट मानिन्छ र बिक्री मूल्यकाे २० प्रतिशत क्लाेजअाउट जरिवना उक्त बिक्रेताबाट असुल गरिन्छ । यसरी असुल भएकाे रकम क्लाेजअाउटमा परेका कारणा किनेर शेयर नपाउने क्रेतालाइ दिइन्छ । हाल महालेखाकाे दवाव पछि त्यस्ताे रकममा २५ प्रतिशत अाकस्मिक लाभकर (Windfall gain tax @ 25%) कटाएर दिइन्छ । कतिपय ब्राेकर र किन्नेकाे अापसी सहमतिमा उक्त दिनकै शेयर किनेर केहि दिनपछि दिने चलन पनि छ । यस्ताे अवस्थामा मूल्यगत फरक भएमा २० प्रतिशतबाटै समायाेजन गरी अाउने केहि रकम क्रेतालाइ दिन्छन् । त्यसैले शेयर किनेकाे ४–५ दिनसम्म पनि खातामा नअाएकाे अवस्थामा कतै क्लाेजअाउटमा त परेन भनेर साेधखाेज र बुझ्नुपर्छ । यदि क्लाेजअाउटका कारण शेयर प्राप्त नभएकाे अवस्थामा नगद लिने भए ब्राेकरलाइ शेयर नकिनी जरिवना रकम नै दिन भन्नुपर्छ ।
कानुनतः क्लोजआउट व्यवस्थापनको जिम्मा राफसाफ सदस्यको भए पनि उल्लिखित पुस्तिकाअनुसार “बिक्रीकर्ताले खातामा धितोपत्रको मौज्दात नभई कारोबार गर्नु हुँदैन र यस्तो कारोबारको राफसाफ तथा फछ्र्योट कार्य राफसाफ सदस्यले पनि गर्नु हुँदैन । यदि राफसाफ प्रक्रिया अगाडि बढाएमा सीडीएससीले त्यस्तो राफसाफ सदस्यलाई कारवाही गर्न सक्छ ।”

प्रचलित कारोबार विधिमा धितोपत्र बेचेपछि भौतिक डीआईएस (डेबिट इन्स्ट्रक्सन स्लिप) मार्फत भोलिपल्ट (टी प्लस वान) र विद्युतीय डीआईएसबाट पर्सिपल्ट (टी प्लस वान टु) सम्ममा बेचिएको धितोपत्र ब्रोकरलाई हस्तान्तरण गर्नैपर्छ । तर, केही अल्पकालीन लगानीकर्ता र सट्टेबाज (कारोबारी) हरूले समयमै धितोपत्र हस्तान्तरण नगरेको वा गर्न नसकेको भन्दै क्लोजआउटको व्यापक चर्चापछि सीडीएस एन्ड क्लियरिङ लिमिटेड (सीडीएससी) ले लगानीकर्तालाई पर्सिपल्ट (टी प्लस टु) भित्र निर्देशन पुर्जी बुझाउन २०७६ फागुन २२ गते सूचना जारी गरी सम्झायो । 

यसरी कानुनतः वर्जित र स्वस्थ कारोबार पद्धतिविपरीत केही सट्टेबाज (कारोबारी) हरूले आफूसँग भएको भन्दा बढी कित्ता र डिम्याट खाता (हितग्राही खाता) मा नआइसकेको सेयर मात्र होइन, पछि किनेर दिने आधारमा हुँदै नभएको धितोपत्र समेत बेचेको चर्चा भयो । प्रकाशित समाचारहरूअनुसार निर्धारित समयमा सेयर दिन नसक्दा क्लोजआउटको २० प्रतिशत जरिवानास्वरूप चालू आर्थिक वर्षको आठ महिनामै लगानीकर्ताले १३ हजार ३ सय ४४ वटा कारोबारमा १७ लाख ६७ हजार ३ सय ८६ कित्ता सेयर बिक्री गर्दा ११ करोड ८२ लाख ७४ हजार १ सय ५६ रुपैयाँ क्लोजआउट जरिवाना तिरेका छन् । जुन गत आवको तुलनामा १७ प्रतिशत बढी हो (मेरो लगानी, ३ फागुन २०७६) ।

एक लगानीकर्ताले सामाजिक सञ्जालमा ‘केही ठूलो पर्दापछाडिका समूहहरू मिलेर आफूसँग नभएको सेयर पनि नेप्से १६५० माथि पुगेको बेला लाखौं कित्ता बेचेर अहिले बजारलाई जतिसक्दो तल झार्दै किन्दै गरेको, .... सेटलमेन्टको मिति सार्ने काम गरेको, .... अनि सीमित समूहलाई मात्र ‘सर्टसेल’ सुबिधा किन ?’ भन्दै आक्रोश पोखिन् । यसले विगतदेखि अनैतिक रूपमा मौलाइरहेको भाइरसरूपी क्लोजआउट र सर्टसेललाई लगानीकर्ता र कारोबारीमाझ व्यापक बहसमा ल्यायो ।
  • पुरा टिप्पणी “केहि ठूलो पर्दा पछाडिका समूहहरु मिलेर आफुसँग नभएको सेयर पनि नेप्से १६५० माथि पुगेको बेला लाखौं कित्ता बेचेर अहिले बजारलाई जतिसक्दो तल झार्दै किन्दै गरेको कुरा सुन्नमा आएको र उनीहरुले सर्वसाधारण लगानीकर्ताहरुको सेयर यो प्रयोगको लागि सेटलमेण्ट गर्ने अनि लगानीकर्ताहरुको खातामा धेरै दिनपछि मात्र सेयर हाल्ने र सेटलमेण्टको मिति सार्ने काम गरेको भन्ने कुराहरू पनि सुन्नमा आयो । यदि त्यसो हो भने अहिले सस्तोमा सेयर बेच्ने सर्बसाधरण लगानीकर्ताहरु बियरिस ट्रापमा पर्ने सम्भावना हुन्छ । बियरिस ट्राप भनेको नाटकीय रूपमा घटाएको बजारमा आफुले सेयर सस्तोमा बेचेको केहि दिनपछि बजार फेरि बुलमा फर्कनु हो । आफुसँग नभएको सेयर महङ्गोमा बेचेर फेरी सस्तो बजारमा किनेर सेटलमेन्ट मिलाउने कामलाई सर्ट सेल भन्छन्, यो सुबिधा कि सबै लगानीकर्ताहरुलाई दिनुपर्यो, नभए सिमित समुहलाई मात्र यो सुबिधा किन? सरकार ?”
हुन त भौतिक कारोबारको समयमा केही कारोबारीहरूले ब्ल्यांक ट्रान्सफरका रूपमा आफ्नो नाममा पूरै हस्तान्तरण नभएको सेयर किनबेच गर्ने प्रचलन भए पनि अभौतिक कारोबार र प्रविधिको प्रयोगसँगै छोटो समयमा अधिक कारोबारबाट पुँजीगत लाभको लोभमा सट्टेबाजहरूले खातामा नभएको सेयर बेच्ने अनैतिक र गैरजिम्मेवारपूर्ण कार्यले व्यापकता पाएको देखिन्छ । विश्व धितोपत्र बजारमा प्रचलित अप्सन ट्रेडिङ, इन्ट्रा–डे ट्रेडिङ, फ्युचर ट्रेडिङजस्ता अल्पकालीन लगानीका विकल्प नहुँदा अत्यधिक जोखिम मोल्ने सट्टेबाजहरूले हिजो किनेको सेयर आजै बेच्ने गैरकानुनी सर्टसेलको विधि अपनाए । अनलाइन कारोबार प्रणाली, बहुडिम्याट खाता र भौतिक वा अभौतिक रूपमा धितोपत्र हस्तान्तरणको छनोट सुविधाले अनैतिक बिक्रीलाई थप सहजता मिल्यो ।

सीडीएससीको पुस्तिकाअनुसार सर्ट सेल भनिने आफूसँग उपलब्ध नभएको धितोपत्र बिक्री गर्ने कार्य र कारोबार अवैधानिक हुन्छ ।

जानाजान वा भूलवश खातामा नभएको धितोपत्र बिक्री सिर्जित क्लोजआउट वा सर्टसेलको समस्या समाधानका लागि केही समयदेखि अक्सन कारोबारको चर्चा भए पनि हालसम्म त्यसलाई व्यावहारिक रूपमा सञ्चालनमा ल्याइएको छैन । ‘धितोपत्र कारोबार सञ्चालन विनियमावली, २०७५’ को परिच्छेद ६ मा अक्सन कारोबार सञ्चालनसम्बन्धी व्यवस्था गरिएको छ । विनियम ३४ (१) मा ‘नेप्सेले कारोबार सदस्यको उपस्थितिमा बोलकबोलको माध्यमबाट वा कारोबार प्रणालीमार्फत अक्सन कारोबार सञ्चाल गर्न’ र (२) मा ‘अदालत वा नेपाल सरकार वा नियामक निकाय वा प्रचलित कानुनबमोजिम अनुसन्धान गर्न अधिकार प्राप्त निकायको आदेश वा कारोबार र राफसाफ प्रणालीमा हुनसक्ने प्राविधिक त्रुटि वा त्यस्तै अन्य कारणले धितोपत्र बिक्रीकर्ताको मौज्दातमा धितोपत्र उपलब्ध हुन नसकेमा नेप्सेले सञ्चालन गर्ने अक्सन कारोबारमार्फत धितोपत्र खरिद गरी राफसाफ गर्न’ सक्ने उल्लेख छ ।

यसै विनियम ३५ मा समय तोकेर अक्सन कारोबार सञ्चालन गर्न सक्ने, नियमित राफसाफ समय भित्र विक्रेताले आवश्यक संख्यामा धितोपत्र उपलब्ध गराउन नसकेमा सीडीएसले सोको जानकारी नेप्से र सम्बद्ध कारोबार सदस्यलाई तत्काल उपलब्ध गराउनुपर्ने, जानकारीका आधारमा नियमित राफसाफ समयपश्चात्को कार्यालय खुलेको दिन अक्सन कारोबार सञ्चालन हुने, उक्त अक्सन कारोबारको राफसाफ त्यस्तो कारोबार भएको भोलिपल्ट गर्नुपर्ने, अक्सन कारोबारमा आवश्यक संख्यामा धितोपत्र उपलब्ध नभएमा उपलब्ध भएजतिको धितोपत्र राफसाफ गर्नुपर्ने र बाँकी राफसाफ विनियमावली बमोजिम हुने उल्लेख छ । विनियमअनुसार धितोपत्रको सुरु कारोबार हुँदा कायम मूल्यभन्दा कम मूल्यमा अक्सन कारोबार धितोपत्र उपलब्ध भएमा त्यसरी फरक हुन आउने रकम कारोबार सदस्यले कारोबार राफसाफ कोष (सेटलमेन्ट ग्यारेन्टी फन्ड) मा जम्मा गर्नुपर्ने, तर सुरुवाती मूल्यभन्दा बढीमा कारोबार भएमा फरक हुन आउने रकम कारोबार सदस्यले सम्बन्धित ग्राहकबाट असुलउपर गरी लिने उल्लेख छ । विनियमअनुसार अक्सन कारोबारमा कायम मूल्यलाई अन्तिम मूल्य वा बजार परिसूचक गणनामा समावेश हुनेछैन ।

तर सर्टसेल पनि नरोकिएको र अक्सन कारोबार सुरु नभएको अवस्थामा राफसाफ व्यवस्थापनको छिद्र प्रयोग गर्दै केही ब्रोकरले समझदारीको नाममा सेयर किन्नेलाई आर्थिक क्षतिपूर्ति पनि नदिने बरु आफूसँग भएको पुल एकाउन्ट दुरुपयोग गरी मिलेमतोमा गैरजिम्मेवार विक्रेताको पक्ष र नाजायज फाइदाका लागि लागेको देखिन्छ ।

व्यवहारिक समस्या र समाधान

१. क्रेता र विक्रेताको धितोपत्र व्यवस्थापन क्षमता बढाउने, आचारसंहिता जारी गर्ने, क्लोजआउट वा सर्टसेलसम्बन्धी कानुनी व्यवस्थाको स्पष्ट जानकारी दिने र चुस्त नियमन गर्ने ।

२. क्रेता र विक्रेतालाई कानुनतः जिम्मेवार बनाउने र बदनियपूर्वक खातामा नभएको सेयर बेचेर क्लोजआउट गर्ने कार्यलाई गैरकानुनी र आपराधिक कार्यका रुपमा परिभाषित गरी हालको २० प्रतिशत जरिवाना बढाएर कम्तीमा ५० प्रतिशत पु-याउँदै समयमा राफसाफ नगर्नेलाई निश्चित दिन कुनै पनि ब्रोकरबाट कुनै पनि धितोपत्र कारोबार गर्न नपाउने प्रतिबन्धसहित कालोसूचीमा राख्न कानुन तयार गर्ने ।

३. विक्रेताको गैरजिम्मेवारी र लापरवाही सिर्जित क्लोजआउटबाट क्रेतालाई पुग्न गएको हानिका लागि अनिवार्य आर्थिक क्षतिपूर्तिको व्यवस्था र कार्यान्वयन गर्ने ।

४. सुविधाको दुरुपयोग गरी हुनसक्ने सर्टसेल नियन्त्रणका लागि क) अनलाइनबाट बिक्री आदेश राख्दा नै स्वचालित रूपमा तत्काल डिम्याट खातामा बिक्रीयोग्य धितोपत्र भेरिफाइ गरी (रियल टाइम डिम्याट चेक) सोही संख्यासम्म मात्र बिक्री आदेश दिन सकिने व्यवस्था गर्ने, र ख) कसैले अर्को खाताबाट समेत हस्तान्तरण हुने गरी उक्त धितोपत्र बेच्न चाहेमा ब्रोकरको जानकारीमा (अफलाइन) मात्र बिक्रीको व्यवस्था गर्ने ।

५. बहुडिम्याट खाता र भौतिक वा अभौतिक निर्देशन पुर्जीको विकल्पलाई निश्चित समयभित्र एकद्वार हस्तान्तरण प्रणालीमा ल्याउन ‘एक लगानीकर्ता एक डिम्याट’ कायम गर्दै बहुडिम्याट खाता बन्द गराउन अनलाइन नै निःशुल्क वा न्यून शुल्कमा सहजै एक डिपीबाट अर्कोमा डिम्याट खाता सार्ने र खाता सार्दा फ्राक्सन सेयर (पूर्ण किताभन्दा कम) समेत सर्ने व्यवस्था गर्ने । कागजी डीआईएसलाई निरुत्साहित गर्न ‘मेरो सेयर’ सेवालाई केही वर्ष निःशुल्क र अनिवार्य गर्दै एप र अनलाइनबाट सहज सेवा उपलब्ध गराउँदै एक वर्षभित्र भौतिक डीआईएस र बहुडिम्याटको विकल्प हटाउने ।

ठाटाबाठा र पहुँचवाला कारोबारीको पुँजीगत लाभ, ब्रोकर र नेप्सेको कमिसन तथा सरकारको लाभकरको लालसाले बजारको दीर्घरोग क्लोजआउट वा सर्टसेल समस्याको समाधान जटिल र कठिन देखिएको छ । केही व्यक्तिको बदनियतपूर्ण कार्यले बजारलाई आक्रान्त बनाउँदा समेत कतैबाट समाधानको ठोस पहल नहुनु झन् दुःखद छ । तत्काल निमिट्यान्न र नियमन नगर्ने हो भने थप लगानीकर्ताहरू बदमास कारोबारी बन्नेछन्, जसले क्लोजआउटको समस्या झन् विकराल बन्नेछ । अक्सन कारोबार कार्यान्वयनमा ल्याउँदै गर्दा विक्रेतालाई दण्ड र जरिवानासँगै नभएको सेयर बिक्रीमा रोकथाम र क्रेतालाई यथोचित क्षतिपूर्तिमा ध्यान जानैपर्छ ।

२०७६ चैत १६ गते काराेवार दैनिकमा प्रकाशित
https://www.karobardaily.com/news/idea/30524
Last revised/updated 25 May 2021, 11:47 NST